Vesistön lääkejäämiä voisi pienentää tehostamalla sairaaloiden jätevesien käsittelyä
Vesistöihin päätyviä lääkejäämiä olisi mahdollista vähentää tehostamalla sairaaloiden ja hoitolaitosten jätevesien käsittelyä jo ennen kuin ne päätyvät puhdistamolle ja sekoittuvat muihin jätevesiin, kertoo professori Mika Mänttäri Lappeenrannan-Lahden teknillisestä yliopistosta. Mänttärin mukaan tällaisissa laitoksissa kannattaisi myös kerätä virtsa erikseen talteen, koska siinä lääkeaineiden pitoisuudet ovat korkeimmillaan.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.