Olvin myynti kuohusi taas uuteen ennätykseen

Panimoyhtiö Olvin myynti, liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat viime vuonna uuteen ennätykseen jo kuudetta vuotta peräkkäin. Loka-joulukuussa myyntivolyymi kasvoi yli 13 prosenttia ja liikevoitto yli neljä prosenttia 7,2 miljoonaan euroon.

Koko vuoden tasolla Olvi myi juomia yhteensä 87,8 miljoonaa litraa enemmän eli 11,5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Vuoden liikevoitto nousi 5,3 prosenttia 59,4 miljoonaan.

Toimitusjohtaja Lasse Ahon mukaan hyvän kehityksen mahdollistivat vahva markkina-asema vähittäiskaupassa, kehittyvät brändit, onnistuneet uutuudet sekä alkoholittomien tuotteiden myynnin kasvu.

Olvi ennakoi tämän vuoden liikevoiton pysyvän edellisvuoden tasolla. Koronapandemia, raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien kallistuminen sekä kustannusten nousu aiheuttavat kuitenkin epävarmuutta. Kustannusten nousu aiotaan viedä lopputuotteiden hintoihin asteittain, joten epävarmuudet vaikuttavat erityisesti alkuvuoden kannattavuuteen.

Koronarajoitukset vaikuttivat kuluttajien käyttäytymiseen ja rajoittivat myyntiä ravintoloissa. Matkustusrajoitukset pitivät kotimarkkinoiden kulutuksen korkealla ja saivat kysynnän keskittymään vähittäiskauppaan. Kuuman kesän sesonkiaikana kysyntä kasvoi ajoittain niin suureksi, ettei Olvin toimituskyky pysynyt perässä. Yhtiö on päättänyt tehdä lisäinvestointeja parantaakseen toimitusvarmuutta.

Myynti kasvoi hyvää vauhtia myös Baltian maissa sekä Valko-Venäjällä. Olvin mukaan Valko-Venäjän haasteellinen tilanne ei ole vaikuttanut yhtiön toimintaan.

Hallitus esittää 1,20 euron osinkoa, mikä on kymmenen senttiä enemmän kuin mitä viime vuonna maksettiin.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka