Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Huijari esiintyi pankin valvomon poliisina, huomattava määrä rahaa päätyi rikollisille – Poliisi muistuttaa, että viranomaiset eivät kysy tunnuksia puhelimessa

Poliisi muistuttaa, että viranomaiset eivät koskaan kysele verkkopankkitunnuksia puhelimitse. Timo Mustalampi
Anna Kivinen

Anna Kivinen

Torstaina poliisin tietoon tuli Itä-Suomessa tapaus, jossa ihmistä oli huijattu luovuttamaan pankkitunnukset rikolliselle. Tunnuksilla oli tehty oikeudettomia pankkitoimia huomattavalla summalla, Itä-Suomen poliisi tiedotti.

Poliisi muistuttaa, että pankkitunnuksia ei tule antaa kenellekään puhelimessa, sähköpostilla tai tekstiviestillä. Poliisi tai muut viranomaiset tai pankit eivät koskaan kysele pankkitunnuksia puhelimessa, sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Torstaina ilmi tulleessa tapauksessa oli asianomistaja saanut ensin puhelun pankin nimissä ja asianomistajalle oli annettu puhelinnero, jonne häntä pyydettiin soittamaan.

Asianomistaja oli soittanut pyydettyyn numeroon ja siellä oli vastannut henkilö, joka oli esiintynyt pankin valvomon poliisina. Huijari oli esittänyt huolen asianomistajan pankin tilillä olevista varoista ja niiden säilymisen varmistamiseksi hän oli pyytänyt asianomistajalta pankkitunnukset. Asianomistaja oli antanut pankkitunnuksensa ja sen jälkeen tunnuksilla oli tehty oikeudettomia pankkitoimia huomattavan rahasumman edestä.

Huijarit näyttävät poliisin mukaan jälleen aktivoituneen, joten nyt on syytä varoittaa ikääntyneitä läheisiä ja tuttavia huijareista ja heidän menettelytavoistaan, poliisi muistuttaa.

Kommentoi

Mainos: Kymen Sanomat

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Palvelut

Ruokapaikka