Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Digi- ja väestötietovirasto lisää henkilöstöä asiakaspalvelussa – virasto pyrkii purkamaan ruuhkaa erityisesti holhoustoimessa

Digi- ja väestötietovirasto (DVV) kertoo lisäävänsä henkilöstöään asiakaspalvelussa. Markku Ulander / LEHTIKUVA

Antti Autio / STT

Digi- ja väestötietovirasto (DVV) kertoo lisäävänsä henkilöstöään asiakaspalvelussa. Eduskunnan hyväksymässä kolmannessa lisätalousarviossa on osoitettu DVV:lle 2,1 miljoonaa euroa asiakaspalvelun käsittelyaikojen lyhentämiseen.

Viiveet DVV:n asiakaspalvelussa ovat aiheuttaneet ankaraa arvostelua. STT kertoi viikonvaihteessa, että holhoustoimessa asiakirjojen toimitusajat ovat venyneet kuukausien mittaisiksi.

Muun muassa holhottaviksi joutuneiden vähävaraisten vanhainkotiin muuttaneiden vanhusten asuntojen myynti on venynyt kohtuuttomasti. Kun koti tyhjenee ja tulee myyntiin, se on pakko realisoida äkkiä, jotta vanhus saisi rahaa, kertoi sastamalalainen kiinteistönvälittäjä Arto Vormisto STT:lle.

– Lisämääräraha auttaa meitä purkamaan akuuttia ruuhkaa erityisesti holhoustoimen määräämis- ja lupapalveluissa. Kohdennamme määrärahan täysimääräisesti lisähenkilöstön palkkaamiseen, sanoo DVV:n pääjohtaja Janne Viskari tiedotteessa.

Hänen mukaansa kohdentaminen holhoustoimeen olisi muutoin mahdotonta koronapandemian aiheuttaman rahoitusvajeen takia.

Lisäresurssien tavoitteina lyhentää käsittelyaikoja

Virasto on käynnistänyt noin 40 määräaikaisen virkamiehen palkkaamisen vuodeksi. Tähän liittyvät sisäiset järjestelyt ja rekrytoinnit toteutetaan kesän ja alkusyksyn aikana.

Holhoustoimen lisäksi DVV aikoo suunnata lisäresurssit ulkomaalaisten rekisteröintiin sekä vanhan Katso-palvelun korvaamiseen Suomi.fi-valtuuksilla.

Tavoitteena on lyhentää ruuhkautuneiden palvelujen käsittelyaikoja merkittävästi ensi vuoden kesään mennessä. Lisäksi virasto kertoo pyrkivänsä tunnistamaan ja ratkaisemaan entistä paremmin kiireellistä käsittelyä vaativat asiat.

Digi- ja väestötietovirastoon yhdistyivät viime vuoden alussa alueellisesti toimineet yhdeksän maistraattia, maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö sekä Väestörekisterikeskus. DVV:n mukaan yhdistymisen tavoite eli toimintatapojen muuttaminen valtakunnallisesti yhdenmukaisiksi on toteutunut.

Työ kestää vielä vuosia

Virasto myöntää, että paperiprosessien siirtäminen valtakunnallisiin työjonoihin edellyttää vielä jonkin aikaa saapuvien asiakirjojen skannaamista, mikä puolestaan on lisännyt käsittelyyn käytettyä työaikaa ja hidastanut asiakaspalvelua.

DVV pitää tämän hetken tärkeimpänä kehityshankkeenaan palveluidensa ja asianhallintansa digitalisoimista. Työ on käynnissä, mutta tulee nykyisillä resursseilla viemään vielä vuosia.

– Meidän on kuitenkin jatkuvasti kehitettävä palveluitamme ja huomioitava palvelutarpeen muutokset, esimerkiksi väestön ikääntymisestä johtuva kysynnän kasvu, Viskari kertoo.

Hänen mukaansa viimeisen kymmenen vuoden aikana edunvalvontojen määrä on kasvanut 24 prosenttia, ja väestön ikääntymisen myötä kasvun odotetaan kiihtyvän.

Oikeusasiamiehelle tehty kanteluita

Digi- ja väestötietoviraston johtaja Ari Torkkel myönsi STT:lle, että käsittelyajat pitäisi ilman muuta saada lyhyemmiksi. Holhoustoimen lupa-asioissa käsittelyajat ovat kahdesta kolmeen kuukautta ja holhoustoimen määräämisasioissa neljästä viiteen kuukautta.

– Aikaisemmin ne olivat keskimäärin lyhyempiä. Kun saadaan jossakin vaiheessa asianhallintajärjestelmä valmiiksi, niin siinä vaiheessa käsittelyajat tulevat lyhentymään. Nyt näyttää muutenkin paremmalta. Odotan, että syksyllä ne alkavat lyhentymään kaikilta osin, Torkkel sanoi.

Myös eduskunnan oikeusasiamiehelle on tehty kanteluita DVV:n käsittelyajoista. Oikeusasiamies ei ole vielä tehnyt ratkaisuja asiasta.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka