Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

BBC pyytää anteeksi prinsessa Dianan vuonna 1995 esitettyä haastattelua

Prinsessa Diana kuvassa vuonna 1992. AFP / LEHTIKUVA

STT–AFP

Britannian yleisradioyhtiö BBC pyytää anteeksi vuonna 1995 esittämäänsä prinsessa Dianan haastattelua. Torstaina julkaistu raportti kritisoi jyrkästi tapaa, jolla BBC:n toimittaja Martin Bashir suostutteli Dianan, kruununprinssi Charlesin tuolloisen puolison, antamaan kohutun haastattelun.

Esimerkiksi uutistoimisto AFP katsoo raportin tulosten perusteella, että Bashir huijasi Dianan antamaan haastattelun Panorama-ohjelmalle. Raportin tekijä, eläkkeellä oleva tuomari John Dyson sanoo, että Bashir tilasi väärennettyjä tiliotteita ja näytti ne sitten prinsessan veljelle Dianan suostuttelemiseksi puhumaan.

– Bashir toimi epäasianmukaisesti ja rikkoi vakavasti BBC:n omia toimituksellisia ohjeita, Dyson toteaa.

BBC:n pääjohtaja Tim Davie ilmoitti, että yhtiö "hyväksyy Dysonin havainnot kokonaan". Davie esitti BBC:n "täydellisen ja ehdottoman" anteeksipyynnön.

BBC lupasi myös luovuttaa pois palkinnot, jotka Panorama voitti Dianan haastattelusta.

Myös Bashir pyysi anteeksi

Martin Bashir pyysi hänkin nyt anteeksi sitä, että pankkitiliä väärennettiin. Bashir kuitenkin samalla väitti, ettei sillä ollut mitään vaikutusta Dianan henkilökohtaiseen päätökseen antaa haastattelu.

Bashir, 58, erosi viime viikolla BBC:n palveluksesta vedoten heikkoon terveydentilaan.

Panorama-ohjelman haastattelussa Diana muun muassa sanoi, että hänen "avioliitossaan on kolme ihmistä", eli hän, prinssi Charles ja tämän pitkäaikainen rakastajatar Camilla Parker-Bowles.

Diana myös myönsi kyseisessä haastattelussa, että hän oli tehnyt itse aviorikoksen.

Diana ja Charles erosivat virallisesti vuonna 1996. Diana kuoli seuraavana vuonna 36-vuotiaana auto-onnettomuudessa Pariisissa.

Charles meni naimisiin Parker-Bowlesin kanssa vuonna 2005.

BBC:lle on nöyryyttävää myös se, että yhtiön vuonna 1996 tekemä sisäinen selvitys Dianan Panorama-haastattelusta päätyi hyvin toisenlaiseen johtopäätökseen kuin Dysonin tuore raportti. BBC:n silloisen näkemyksen mukaan Bashir ei ollut toiminut väärin.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka