Metsä Groupin Kemin-biotuotetehtaalle tulee kulkemaan 8–10 junaa joka vuorokausi, kertoo VR . Metsä Group on valinnut VR:n logistiikkakumppaniksi vuonna 2023 valmistuvalle tehtaalle, jonka on määrä tuottaa sellun ja energian lisäksi metsäteollisuuden uusia tuotteita.
Sopimuksen myötä VR Transpoint investoi noin kahteensataan uuteen raakapuuvaunuun. Yhteensä biotuotetehtaan rautatiekuljetukset sitovat yli 400 vaunua.
– Kuljetusten tehokkuus ja liikenteen sujuvuus ovat avainasemassa, kun biotuotetehtaan kaltaisia suurinvestointeja havitellaan maahamme. Suomi on kaukana väkirikkailta markkinoilta, joten sen on kurottava takamatkaa muita tehokkaammalla logistiikalla, arvioi VR Transpointin johtaja Martti Koskinen tiedotteessa.
Lisääntyvän puun käytön takia puuta tarvitaan aiempaa laajemmalta alueelta Kemin pohjois- ja eteläpuolelta, mutta kuljetukset toteutuvat VR:n mukaan huomattavasti nykyistä pienemmillä päästöillä.
Koskinen kertoo, että päästöt vähenevät 20 prosenttia kuutiota kohden, vaikka Kemin tehtaan raakapuukuljetusten matka junalla kasvaa.
Noin 20 - 25 prosenttia enemmän puuta junaa kohden
Vetokalustona käytetään uusimpia sähkö- ja dieselvetureita. Uudet sähköveturit vetävät jopa 2 500 tonnin kuormia, mikä tarkoittaa noin 20–25 prosenttia enemmän puuta junaa kohden.
– Investoinnit moderniin kalustoon niin vetureissa kuin vaunuissa ovat osa toimitusvarmuuden ja logistiikan tehokkuuden varmistamista, Koskinen tähdentää.
Hänen mukaansa olennaista on ollut myös se, että liikenteen infrastruktuuri on otettu huomioon hankkeen alusta asti ja suunniteltu yhdessä Väyläviraston kanssa.