Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Kysely: Valtaosa korkeakouluopiskelijoista haluaa etäopetusta myös koronan jälkeen – "opiskelijoille poikkeustila toi vapautta ja hallinnan tunnetta omasta ajasta"

Etäopiskelu toi opiskelijoille vapautta ja hallinnan tunnetta, mutta vuorovaikutus kärsi. Markku Ulander / LEHTIKUVA

Liisa Kujala / STT

Kaksi kolmesta korkeakouluopiskelijasta toivoo, että kaikkeen oman korkeakoulun järjestämään opetukseen olisi mahdollista osallistua etäyhteyden välityksellä myös koronapandemiasta johtuvan poikkeustilan jälkeen. Tulos selviää Akava Worksin kyselystä, joka selvitti opiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta koronapandemian aikana.

– Toivon ja uskon, että tästä ei palata enää täysin entisiin toimintatapoihin, sanoo Akavan johtava asiantuntija Emmi Venäläinen tiedotteessa.

– Opiskelijoille poikkeustila ja etäopiskelu toivat vapautta ja hallinnan tunnetta omasta ajasta ja arjesta. Kauan puhuttu koulutuksen digiloikka tapahtui keväällä nopeasti ja monessa asiassa on opiskelijoiden mielestä onnistuttu hienosti. Korkeakouluopintoihin olennaisesti kuuluva vuorovaikutus kuitenkin kärsi.

Kyselyn toteutti Aula Research, ja siihen vastasi yli 1 100 korkeakouluopiskelijaa. Heistä 57 prosenttia oli yliopisto-opiskelijoita ja 43 prosenttia ammattikorkeakouluopiskelijoita.

Pandemia muutti odotuksia koulutuksesta

Suomen hallitus valmistelee koulutuspoliittista selontekoa, jossa määritellään suomalaisen koulutuksen tulevaisuuden tavoitteita. Venäläisen mielestä poliitikkojen on otettava opiksi korona-ajan hyvistä ja huonoista puolista, jotta visiot eivät ole vanhentuneita jo syntyessään. Hänen mukaansa odotukset esimerkiksi digitalisaatiosta koulutuksessa ovat hyvin erilaiset kuin vuosi sitten.

Kyselystä ilmenee, että vastanneista korkeakouluopiskelijoista kuusikymmentä prosenttia haluaisi yhdistää tutkintoonsa kursseja ja muita osaamiskokonaisuuksia eri puolilta maailmaa, jos se olisi mahdollista. Akavan mukaan tällainen muutos lisäisi korkeakoulujen kansainvälistä kilpailua.

– Kilpailijamme eivät ole maan rajojen sisäpuolella. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun puhumme korkeakoulutuksen kehittämisestä sekä tutkimus- ja innovaatiotoiminnasta. Jäämme auttamatta jälkeen, jos jumitumme keskustelemaan siitä, missä yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen pitäisi sijaita, perustelee Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka