Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Olympiastadionilla jalkapallon Supercupin loppuottelussa tv-jättituotanto uuden teknisen herkun kera

Suomi yltää mittavasti jalkapallofanien ruutuihin keskiviikkona, kun Real Madrid ja Eintracht Frankfurt kisaavat Olympiastadionilla Supercupin finaalissa.

Palloliitto sekä televisiotuotannosta vastaavat C More ja MTV aloittivat valmistautumisen jo 11 kuukautta sitten. Edellistä loppuottelua seurasi maailmalla ruuduista 25 miljoonaa katsojaa.

– Kansainvälinen kuva välitetään noin 110 maahan ympäri maailman 27 kameralla, tv-tuotannon projektijohtaja Petteri Ryynänen kertoo yhtiön ennätystuotannosta.

– Meillä on lisäksi oma studiomme kameroineen. Ottelu näytetään myös vapaasti MTV:ltä Suomessa, Ryynänen jatkaa.

Ensi kertaa virallisessa ottelussa tuomarien työtä avittamassa on puoliautomaattinen SAOT-järjestelmä. Kyseessä on paitsioteknologia, jossa pelaajan kehon 29 pisteestä välittyy tieto tämän sijainnista kameroiden kautta videotuomareille.

– Stadionille on asennettu valtava määrä kameroita, jotka keräävät pelaajista dataa. Paitsiotilanteet – onko vai ei – pystytään saamaan tietoon hyvin paljon aiempaa nopeammin, Ryynänen paljastaa.

– Jatkossa katsojille stadionilla tuotetaan kolmiulotteinen animaatio. Tekniikka tulee olemaan käytössä MM-kisoissa Qatarissa, Ryynänen jatkaa.

Paikat ja piletit

Stadion täyttyy viimeistä paikkaa myöten keskiviikkona. Yleisökapasiteetti on reilut 36 000, mutta käytössä on lehdistöistuinten ja isojen kansainvälisten tv-ryhmien takia noin 32 000 paikkaa.

Kansainvälisyys, jopa mahdollinen rähinöinti, on pyritty huomioimaan kattavasti.

– Eintracht Frankfurtista tulee paikalle omaa turvaorganisaatiota noin 40 henkilöä avustamaan, ynnää Palloliiton projektipäällikkö Kalle Marttinen.

Paikalle odotetaan noin 8 000 saksalaista ja vähän alle 2 000 Real Madrid -fania. Lisäksi sama määrä lippuja ostettiin muutoin ulkomaille.

– Muista noin 17 000 lipusta liki 13 000 päätyi suomalaisille ostajille. Uefalle (Euroopan jalkapalloliitto), sidosryhmille ja joukkueille meni loput, Marttinen listaa.

Kauppa kävi tehokkaasti, sillä myytävä loppui vartissa.

– Uefa päättää hinnoittelun. Peruslippu maksoi 60–120 euroa, Marttinen taustoittaa.