Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kymsotelle miljoonatuki vanhusten kotona asumisen kehittämiseen – Kotihoidon tarve kasvaa lähivuosina kolmanneksella Kymenlaaksossa

Kymsote palkkaa kuusi uutta työntekijää kotona asumista tukevien palvelujen kehittämiseen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä Kymsote saa valtiolta 1,1 miljoonaa euroa vanhusten kotona asumista tukeviin palveluihin. Määrärahan myönsi sosiaali- ja terveysministeriö STM tammikuun alussa.

Kymsoten tiedotteessa sanotaan, että kotiin annettavia palveluita kehitetään kustannuksiltaan tehokkaaksi ja monipuoliseksi iäkkäiden kotona asumista tukevaksi palvelukokonaisuudeksi.

Kotiin tuotettavien palvelujen tarve kasvaa Kymsoten mukaan jatkuvasti. Vuoden 2020 lopussa Kymenlaaksossa oli 75 vuotta täyttäneitä henkilöitä yli 20 000. Tuolloin heistä oli kotihoidon palvelujen piirissä noin 2 000. Kymsote arvioi, että vuonna 2025 kotihoidon asiakkaita on noin 3 000.

Kotihoidon kehittämiseen kuuluvat niin ennaltaehkäisevät palvelut kuin arjen apukin. Asiassa huomioidaan iäkkäiden omaiset, läheiset ja omaishoitajat.

Keskeinen kohderyhmä on myös Kymsoten kotihoidon noin 700 ammattilaista.

Kuusi uutta palvelunkehittäjää

Kymsote palkkaa kuusi uutta työntekijää kotona asumista tukevien palvelujen kehittämiseen.

Suurin ratkaistava haaste Kymsotessa ja koko alalla on kotiin tuotettavien palvelujen henkilöstön riittävyys sekä tyytyväisyys. Eläköitymiset lisäävät painetta henkilöstön saatavuuteen.

Kymsoten kotiin tuotettavat palveluita on useita: Asiakasohjaus, varhaisen tuen palvelut, kuntoutus, kotihoidon tukipalvelut, kuntouttava päivätoiminta, kotihoito, kotisairaala, ensihoito, palliatiivinen hoito, omaishoito, tuettu asuminen, erityispalvelut, vammaispalvelut ja mielenterveys- sekä päihdepalvelut.

– Tavoitteena on, että asiakas saa tarpeidensa mukaista palvelua sujuvasti ja itsenäistä toimintakykyä tukien. Eri ammattilaisten yhteistyö asiakkaan hyväksi ja se, ettei palveluketju katkea missään kohdassa tukea, on ensiarvoisen tärkeää, projektipäällikkö Noora Haimi sanoo tiedotteessa.

Kymsoten tiedotteen mukaan sen tavoitteena on riittävä, ammattitaitoinen ja tyytyväinen henkilöstö, jota tuetaan läsnä olevalla ja systemaattisella arjen johtamisella.

Henkilöstön työskentelyä pyritään helpottamaan digitaalisilla ratkaisuilla ja automatiikkaa lisäämällä. Henkilöstön osaamista ja teknologiataitoja kehitetään.