Kotkan entiselle linja-autoasemalle pystytetty koronatestauspaikka sai aikaan kovan ruuhkan – Linja-autot eivät päässeet kääntymään asemalle, kun jonottajat tukkivat myös busseille varatun kaistan

Drive in -koronatestaus ruuhkautti Koulukadun Kotkassa.

Kotkan entiselle linja-autoasemalle pystytetty drive in -koronatestauspiste sai aikaan melkoisen ruuhkan lauantaina. Testiin jonottaneet autot tukkivat molemmat asema-aukiolle kääntyvät kaistat niin, ettei linja-autot päässeet ajamaan niille varattua reittiä laiturialueelle. Autojonoja oli myös Koulukadulla molemmista suunnista linja-autoasemalle tultaessa.

Testauspiste on 9lives-ensihoitoyrityksen ylläpitämä. Yrityksen liiketoimintajohtaja Timo Palo sai lauantaina kuulla Kotkan ruuhkista ja linja-autojen ongelmista.

– Itsekin olin niitä autoja siellä siirtelemässä oikeaan paikkaan, ja se lähtikin rullaamaan hyvin. Myöhemmin tilanne ajautui taas samankaltaiseksi, minkä jälkeen piti laittaa yksi hoitaja sinne liikennettä ohjaamaan. On tietysti harmi, että menee hoitajan kallista aikaa siinä ikään kuin hukkaan, kertoo Palo.

Sijoittuminen ja opasteet pohdittiin kaupungin kanssa

Palon mukaan drive in -testiaseman sijoittamista vanhan linja-autoaseman alueelle pohdittiin varsin tarkoin Kotkan kaupungin kanssa. Samoin pohdittiin, millaiset opasteet testiin tulijoille tarvitaan.

– Opasteissahan ilmaistaan, että tulijoiden pitäisi ajaa siitä liittymästä vain vasemmanpuoleista kaistaa ja jättää oikeanpuoleinen kaista linja-autoille. Nyt jostain syystä niitä opasteita ei ole oikein huomattu tai sisäistetty, ja tulijat ovat ajaneet sinne kahta kaistaa pitkin.

Palon mukaan lähipäivinä on puntaroitava, täytyykö liikennejärjestelyjä muuttaa, jotta jono ei tuki linja-autojen reittiä. Toinen vaihtoehto on tarjota testeihin vähemmän aikoja, jotta jonoa ylipäätään syntyy vähemmän.

Jos kaikki sujuu suunnitellusti, yhteen testiin menee 3–5 minuuttia aikaa. Lauantaina testaamisessa oli ruuhkan ohella hieman muitakin ongelmia. Palo kertoo, etteivät HUSin toimittamat tietokoneet toimineet suunnitellusti.

– Tietoja piti kirjata käsin, mikä tiesi asiakkaille viivästystä, sanoo Palo.

Se, että ihmiset ylipäätään käyvät ahkerasti testeissä, saa Palolta kiitosta.

– On valitettavaa, että tautitilanne on se mikä on. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan reagoimaan siihen, että testauskapasiteetti vastaa kysyntää.

Lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka