Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Steveco rakentaa varastoterminaalin ja raiteita Mussalon satamaan – Pääasiakas tulee olemaan Stora Enso

Terminaali ja raiteet rakennetaan Mussalon sataman uudelle D-alueelle. Rakennustyöt alkavat heti, käyttöön rakennus otetaan ensi syksynä.

Stevecon toimitusjohtaja Jari Immonen näyttää tulevan uuden terminaalin sijaintia Mussalon satamaan. Rakennustyöt alkavat satamassa välittömästi ja terminaali otetaan käyttöön ensi syksynä. Raimo Eerola

Johanna Vehkaluoto, Tiina Lehtonen

Steveco investoi 24 000 neliön kokoiseen varastoterminaaliin ja kahteen noin 450 metriä pitkään raiteeseen Haminan–Kotkan satamaan. Mussalon D-alueelle rakennettava terminaali tulee Stevecon vuonna 2019 valmistuneen, UPM:n käytössä olevan selluterminaalin viereen.

– Varastoterminaalin keskeinen sijainti mahdollistaa eri laivausmuotojen käytön, sanoo Stevecon toimitusjohtaja Jari Immonen.

Uudessa varastoterminaalissa tullaan käsittelemään metsäteollisuuden tuotteita eli sellua, paperia, kartonkia ja sahatavaraa. Uudisrakennuksen pääasiakas on Stora Enso.

Rakennustyöt alkavat heti

Stevecolle terminaali-investointi on noin 10–15 miljoonan euron suuruinen. Laivauksen lisäksi Steveco ottaa satamassa vastaan ja varastoi tavaraa tuotantolaitoksista ennen lastaamista ja siksi terminaalitilaa tarvitaan.

Rakennustyöt alkavat satamassa välittömästi maanrakennustöillä ja uusi terminaali otetaan käyttöön ensi syksynä. Sen suunnittelussa otetaan huomioon myös rautatieliikenne ja sen tehokkuusvaatimukset.

– Satamaan tulevien liikenneyhteyksien on oltava kunnossa. Niihinkin investoidaan, jotta junat saadaan käsiteltyä eikä tule tyhjäkäyntiä, Immonen toteaa.

Toimintavarmuus tärkeintä

Stora Enson Suomen logistiikasta vastaava johtaja Timo Hatva kertoo, että yhtiöllä tulee olemaan sellutoimituksia satamaan lähinnä Etelä- ja Itä-Suomen tehtailtaan.

– Terminaali tarjoaa tehokkaat, turvalliset ja ympäristöä säästävät toimitusmahdollisuudet eri kuljetusmuodoille niin Eurooppaan kuin valtamerten taakse.

Hatvan mukaan yhtiölle tärkeintä on täydellinen toimintavarmuus. Asiakkaiden vaatimukset kasvavat koko ajan. Uuden terminaalin etuna on se, että sen vieressä voidaan lastata niin sanotusti kokojunia. Lisäksi konttilaivat saapuvat aivan terminaalin viereen eli tavaran siirtomatkat ovat lyhyitä.

Junille tulee ratapihan ohittavat raiteet, jolloin lisääntyvät tehokkuus ja päästöjen väheneminen. Tärkeitä ovat myös tulevina vuosina valmistuvat uudet laiturit ruuhkien välttämiseksi.

Investoinnit satamassa saavat jatkoa

Haminan–Kotkan satamayhtiö on viime vuosina kehittänyt Mussalon sataman D-osaa, täyttänyt vesialueita sekä rakennuttanut alueelle muun muassa uusia rautatieyhteyksiä, 620 metriä pitkän aallonmurtajan ja 220 metriä pitkän laiturirakenteen.

Satamayhtiön toimitusjohtajan Kimmo Naskin mukaan vuosina 2022–2023 suunnitteilla on rakentaa alueelle kaksi uutta laituria.

– Varaston valmistuttua D2-alue on valmis sellaisena kuin se suunniteltiin, Naski sanoo.

Seuraavaksi satamaa aletaan laajentaa D3-alueelle, joka sijaitsee nykyisen selluterminaalin pohjoispuolella. Koko D-alue on satamayhtiölle yhteensä yli 70 miljoonan euron investointi.

– Ensimmäisen kerran olemme satamayhtiönä saaneet EU-rahoitusta, Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta 11,2 miljoonaa euroa, mikä on merkittävää, Naski kertoo.

Juttua päivitetty kauttaaltaan kello 12.19.

Korjattu numerovirhe kello 15.24.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka