Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Terveysasemien jonossa yli 1 000 puhelua – Kymsotessa kiireettömissä asioissa takaisinsoittoaika on tällä hetkellä viisi päivää

Takaisinsoittoja tehdään ylitöinä iltaisin ja viikonloppuisin. Täysin kiireettömissä asioissa pyydetään soittamaan ajanvaraukseen viikon tai kahden kuluttua, jotta ruuhkaa päästään purkamaan.

Kymsoten terveysasemien ajanvarausnumero on ruuhkautunut. Kiireettömissä asioissa takaisinsoittoaika on viisi päivää. Raimo Eerola

Tiina Lehtonen

Kymsoten terveysasemien ajanvarausnumeroon tulevat puhelut ovat ruuhkautuneet. Tiistai-iltapäivänä takaisinsoittojonossa oli 1 007 puhelua.

– Puheluita tulee päivittäin kutakuinkin sama määrä kuin ennenkin. Viime viikolla puheluita koko alueella oli 9 360, kertoo Kymsoten ylihoitaja Salla Kärki.

Kiireellisiin puheluihin Kymsotessa pystytään vastaamaan saman päivän aikana.

– Kiireettömissä puheluissa vastausaika on tällä hetkellä noin viisi päivää, Kärki toteaa.

Jonoja puretaan ylitöinä

Puheluihin vastaavien henkilöiden määrä on Kärjen mukaan pysynyt samana. Vastaajia on päivittäin noin 20.

– Tällä hetkellä äkilliset poissaolot näkyvät puhelinvahvuudessa. Puhelinjonoa puretaan myös ylityön avulla iltaisin ja viikonloppuisin. Viime viikonloppuna takaisinsoittoja tehtiin sekä lauantaina että sunnuntaina, Kärki kertoo.

Täysin kiireettömissä asioissa Kärki suosittelee siirtämään soittoa esimerkiksi viikolla tai kahdella eteenpäin, jotta ruuhkaa saadaan purettua.

– Pahoittelemme, että asiakkaat joutuvat odottamaan takaisinsoittoja. Puhelinpalvelumme tekee parhaansa.

– Niille asiakkaille, joille sähköinen asiointi on mahdollista, suosittelen muun muassa e-asiointia ja Omaolo.fi-palvelua, Kärki sanoo.

Kuntavalikko poistui

6. lokakuuta alkaen kaikkien Kymsoten terveysasemien puhelut Pyhtäätä lukuun ottamatta on soitettu samaan ajanvarausnumeroon, jossa ei ole enää käytössä kuntavalikkoa. Puheluun voidaan esimerkiksi vastata Kotkassa ja soittaja voi olla Kouvolasta, eikä vastaajalla välttämättä ole tiedossaan soittajan alueen terveysasemien käytännöt.

– Kuntavalikon poistoa varten on työntekijöille Excel-ohje ja pdf-muodossa oleva ajanvarauksen pikaohje. Näiden tarkoituksena on ohjeistaa ajanvaraajia eri terveysasemien käytänteisiin. Perehdytystä tähän on annettu elokuusta lähtien, Kärki kertoo.

Kuntavalikon poistaminen on osa Kymsoten valmistautumista vuoden alussa aloittavan Kaiku 24 -palveluyhtiön toimintaan.

– Syksyn aikana pyrimme korjaamaan ja parantamaan ohjeistustamme palveluyhtiön puhelinpalvelua silmällä pitäen, Kärki sanoo.

Terveysasemien ajanvaraus Kymsotessa

Puhelinpalvelun numero kaikissa kunnissa 05 220 2000.

Poikkeuksena Pyhtää, jossa ajanvarausnumero 05 220 2015.

Kuuntele nauhoitteen ohjeet tarkasti.

Valitse numeronäppäimellä 1–4, mitä asiasi koskee.

Takaisinsoittopyynnön voi jättää arkisin kello 8–12.

Yksi takaisinsoittopyyntö riittää.

Takaisinsoitto tehdään kahdesti. Jos asiakas ei vastaa kumpaankaan, pitää jättää uusi takaisinsoittopyyntö.

Salatusta numerosta ei voi jättää takaisinsoittopyyntöä.

Vastaanottoajan voi perua myös tekstiviestillä numeroon 050 902 4016 tai e-asioinnin kautta.

Kuulovammaisia palvellaan tekstiviestinumerossa 050 902 4017.

Kiireettömissä asioissa käytössä sähköinen palvelu osoitteessa www.kymsote.fi/easiointi.

Omaolo.fi-palvelussa käytössä oirearviot ja mahdollisuus sähköiseen yhteyteen terveydenhuollon ammattilaiseen.

Reseptiasioissa käytössä Omakanta.fi-palvelu.

Lähde: Kymsote

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka