Paimenportin eritasoliittymän rakentamiseen liittyvät louhinta- ja räjäytystyöt Hyväntuulentiellä ovat edenneet aikataulussa.
Väylävirasto tiedottaa, että Kotkan Hyväntuulentien louhinta- ja räjähdystyöt ovat siirtymässä Paimenportin liittymän eteläpuolelle hankealueen rajoille saakka.
– Ihan lähiviikkoina rakennustöitä ei aloiteta, mutta tässä syksyn aikana. Kaivuutyöt aloitetaan loka-marraskuun tienoilla ja louhinnat sitten myöhemmin perästä. Rakennustöistä johtuen tehdään uusia kiertotiejärjestelyjä liikenteelle, kertoo hankkeen työmaapäällikkö Antero Lehtinen GRK Infra Oy:stä.
Louhinnasta syntynyttä kivimateriaalia hyödynnetään paikallisesti tien rakennekerroksissa ja penkereissä. Hyväntuulentien louhintatyöt jatkuvat arviolta kevääseen 2022 saakka, jonka jälkeen aletaan rakentaa uutta tietä.
Rakennustyömaalla tehdään kallion porausta, louhintaa ja rikotusta
Hyväntuulentien liikenne on ohjattu kiertoreiteille viime keväästä lähtien. Paimenportin rakennustyömaalla tehdään kallion porausta, louhintaa ja rikotusta. Kotkan kaupungin myöntämä melulupa on voimassa arkisin kello 7–20. Louheen kuormausta voi tehdä valmistelevana työnä iltakymmeneen asti, ja viikonloppuisin meluavia töitä voidaan tehdä satunnaisesti.
– Louhintamursketta käytetään uuden rakennettavan tien rakennekerroksissa ja penkereissä. Louheen hyötykäytöllä ja sen murskaamisella suoraan työmaalla vähennetään kuormitusta ympäristölle, kun louhinnasta syntyvät massat saadaan hyötykäyttöön, materiaalia ei tarvitse ostaa ulkopuolelta ja niiden kuljetustarpeet vähenevät, selventää hankkeen projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta.
Tärinäraja-arvoja seurataan mittariston avulla
Väyläviraston tiedotteessa todetaan, että louhinta- ja räjäytystöistä aiheutuu ajoittain myös tärinävaikutuksia lähialueille. Tärinäraja-arvoja seurataan erityisellä tärinämittauslaitteistolla. Tärinämittareiden avulla voidaan luotettavasti seurata tärinävaikutusten pysyvän odotettujen raja-arvojen sisällä.
Hankkeen räjäytystöiden raja-arvoja seurataan Kymenlaakson keskussairaalan tärinäherkkien laitteiden sekä Gasgridin kaasuputken osalta. Tärinämittareiden tuottamaa dataa voidaan myös hyödyntää tulevien räjäytysten suunnittelussa.
– Louhintatärinä etenee maaperässä aaltomaisesti, ja tärinävaikutuksia saattaa tuntua jopa satojen metrien päässä. Suurin tärinähaitta on kuitenkin räjäytysalueen välittömässä läheisyydessä. Louhintatyöt etenevät hiljalleen Paimenportin eteläpuolelle, joten tärinä- ja meluvaikutuksia saattaa tuntua entistä laajemmalla alueella. Pahoittelemme tilanteen aiheuttamaa epämukavuutta asukkaille, ja toivomme asian suhteen kärsivällisyyttä, Lehtinen sanoo.
Väyläviraston Valtatie 15 Paimenportin eritasoliittymä -hankkeessa rakennetaan eritasoliittymä, joka tulee sujuvoittamaan liikennettä erityisesti Kymenlaakson keskussairaalan suuntaan. Hankkeessa parannetaan myös muita Paimenportin alueen väyliä sekä meluntorjuntaa. Hanke käynnistyi huhtikuussa ja rakennustyöt valmistuvat kesäkuussa 2023.