Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Kymsote ottaa käyttöön uuden verkkopalvelun mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaille – "Verkkopalvelu madaltaa kynnystä pohtia omaan mielenterveyteen liittyviä asioita"

Kokeilun aikana vanha ja uusi palvelu ovat käytössä rinnakkain ja asiakkaita ohjataan käyttämään uutta palvelua, jotta siitä saadaan käyttäjäkokemuksia.

Johanna Vehkaluoto

Kymsotessa kokeillaan uutta verkossa toimivaa ohjausta mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaille. Mukana kokeilussa ovat sekä Kotkan että Kouvolan mielenterveys- ja päihdepalvelut kahdesta eri yksiköstä.

Ensimmäiseksi testataan uutta tapaa toimia, asiointipalvelun käytettävyyttä sekä kerätään kokemuksia asiakkailta ja ammattilaisilta.

– Pilotin aikana vanha ja uusi palvelu ovat käytössä rinnakkain ja asiakkaita ohjataan käyttämään uutta palvelua, jotta palvelusta saadaan käyttäjäkokemuksia, kerrotaan Kymsoten tiedotteessa.

Matalan kynnyksen palvelu

Kun henkilö on ottanut palvelun käyttöön, hän voi ottaa yhteyttä mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä tehdä verkkosivuilla mielialan itsearvioinnin ja saada tilanteeseensa sopivan toimintasuosituksen.

–  Uskon, että uuden palvelun avulla ihmisillä on matalampi kynnys miettiä esimerkiksi mahdollisia masennukseen liittyviä oireita. He voivat käydä itse tekemässä testin netissä eikä heidän tarvitse heti ottaa yhteyttä alan ammattilaisiin, mutta siihenkin on mahdollisuus, toteaa palvelupäällikkö Heli Kainulainen Kymsoten mielenterveys- ja päihdepalveluista.

Kainulainen uskoo, että monet saavat verkkopalvelun kautta avun tilanteeseensa. Verkossa voi muun muassa saada ohjauksen masennuksen omahoito-ohjelmaan, mikäli se sopii hänen tilanteeseensa.

– Omahoito-ohjelmasta voi olla apua monille eikä tarvita koko hoitokoneiston käynnistämistä.

Ammattilaisen apua tarjolla tarvittaessa

Kymsoten asiakasohjaustiimi näkee asiakkailta tulleet yhteydenotot ja niihin liittyvät esitiedot. Ammattilainen ottaa asiakkaaseen yhteyttä puhelimitse tai viestillä.

– Asiakas kirjautuu ohjelmaan ja lähettää sen kautta viestin, jonka asiakasneuvonnan työntekijänä näen. Viestin voi lähettää vaikka yhden aikaan yöllä. Vastaan asiakkaan viestiin aamulla, jolloin hän saa valintansa mukaan tekstiviestillä tai sähköpostilla viestin, jossa kerrotaan, että hänelle on vastattu ja kehotetaan kirjautumaan ohjelmaan, jotta näkee vastauksen, kertoo pilotissa mukana oleva sairaanhoitaja Katja Hietamies Kymsotesta.

Käyttöön kuluvan vuoden aikana

Kymsotessa uusi asiointipalvelu on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain kuluvan vuoden aikana. Asiointipalvelusta tulee yksi yhteinen palvelukanava terveys- ja sosiaalipalveluihin. Palveluissa kerrotaan asiakkaille mahdollisuudesta asioida sähköisesti uudessa asiointipalvelussa.

Kainulainen toteaa, että digipolku on hyvä auttamiskeino perinteisten palvelujen rinnalla.

– Emme ole hylkäämässä nykyisin käytössä olevia tapoja auttaa ihmisiä.

Linkki uuteen asiointipalveluun löytyy kymsote.fi:n verkkosivujen oikeasta yläkulmasta. Asiakas voi kirjautua palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Kommentoi

Mainos: Kymen Sanomat

Monipuoliset sisältömme odottavat sinua!

| Päivitetty

Palvelut

Ruokapaikka