Kierikkalassa ollaan tasoristeyspäätöksestä huolissaan ja pettyneitä niin Väylävirastoon kuin Kotkan kaupunkiin – "Kaupunki jättää meidät tässä asiassa yksin"

Kyläyhdistyksen puheenjohtajaa hirvittää muun muassa tekstimuotoilu, jossa viitataan varoituslaitteiston mahdollisen poistamiseen. Tiekunta on jo päättänyt valittaa päätöksestä.

Väyläviraston mukaan junat ohittavat Kierikkalan tasoristeyksen yhdeksääkymppiä. Arkistokuva. Raimo Eerola

Riina Lehtoranta

Kotkan Kierikkalassa ollaan pettyneitä sekä Väylävirastoon että Kotkan kaupunkiin. Väylävirasto on ilmoittanut hyväksyneensä suunnitelman, jolla tasoristeys Kierikkalan Ahonkujalta poistuu. Tilalle ei tule yli- tai alikulkua.

Muutostöiden jälkeen Ahonkujan tasoristeys on ainoastaan jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden käytössä. Muulle liikenteelle tehdään korvaava reitti Tapanilantien ja Parikantien kautta Kymintielle.

Ahonkujan tasoristeyksen kohtaloa on puitu jo vuosikausia. Tasoristeyksen tilalle on ehdotettu niin siltaa kuin alikulkuakin sekä uutta tieyhteyttä, mutta valtio on tyrmännyt ne joko liian kalliina tai teknisesti huonoina ratkaisuina.

Kotkan kaupunki on ollut kierikkalalaisten puolella. Vuonna 2008 kaupunki antoi lausunnon, jonka mukaan tasoristeys pitäisi korvata alikululla. Reilu vuosi sitten kaupunki katsoi, ettei Tapanilantien ja Parikantien kautta kulkevaa reittiä voida pitää korvaavana reittinä Ahonkujan tasoristeykselle.

Väyläviraston päätös on Kotkan kaupunkirakennelautakunnan ensi viikon kokouksen esityslistalla "merkitään tiedoksi" -tyyppisenä asiana.

Kotkan tekninen johtaja Vesa-Jukka Vornanen sanoo olevansa kierikkalalaisten puolesta yhä harmissaan. Vornasen mukaan Kotkan kaupunki on kuitenkin tietyssä mielessä aseeton: valitusta hallinto-oikeudelle ei kannata tehdä, jos päätöksen perusteluissa ei ole sellaisia lainkohtia, joihin voisi tarttua.

Tiekunta on jo päättänyt valittaa

Kierikkalan kyläyhdistyksen puheenjohtaja Pekka Kierikka on jo tutustunut sekä Väyläviraston ratkaisuun että Kotkan kaupunkirakennelautakunnan esityslistaan. Kierikan mukaan kyläläisten päällimmäinen tunne on pettymys.

– Tuntuu siltä, että Kotkan kaupunki ei ole oikein saanut virettä päälle, vaan jättää meidät tässä asiassa yksin. Toki vielä toivomme, että lautakunta keksisi jonkin perusteen, jolla myös kaupunki voisi tästä valittaa, sanoo Kierikka.

Myös kaupunki -sanat kertovat sen, että Kierikkalassa Väyläviraston ratkaisua ei aiota purematta niellä.

– Tiekunta on jo päättänyt, että asiasta valitetaan hallinto-oikeuteen.

Kun Väyläviraston suunnitelma toteutuu, autoilla ei enää ole asiaa Ahonkujan tasoristeyksen yli. Arkistokuva. Raimo Eerola

Ovatko päätöksen faktat kohdillaan?

Kierikan mukaan ratalaki, johon Väylävirasto ratkaisussaan nojaa, riisuu tosiaan vastapuolen varsin aseettomaksi. Kyläläiset ovat pohtineet, mihin tarttua, jos laki ei edellytä suunnitelmalta haitattomuutta ja mahdollistaa kulkumatkojen pidentymisen.

Väyläviraston suunnitelmaselostuksessa sanotaan, että tasoristeyksen varoituslaitteisto jätetään nykyiselleen. Toisaalta siinä on myös maininta, joka suorastaan pelottaa Pekka Kierikkaa. Suunnitelmaselostus ottaa nimittäin kantaa siihen, kuinka pitkä näkyväisyys vaaditaan, jos varoituslaitteisto poistetaan käytöstä esimerkiksi käyttöiän päättyessä.

– Tuleeko siitä surmanloukku? Pujottelurata, jota pitkin kevyt liikenne kulkee? Tämä on asia, joka eniten huolestuttaa minua. Juna tulee siihen Kyminlinnasta 10–15 sekunnissa. Toimivat turvalaitteet ovat ehdoton vaatimus, sanoo Kierikka.

Kierikan ja muiden kyläläisten mukaan Väyläviraston päätös perustuu ainakin osin virheellisille faktoille.

Väylävirasto toteutti tasoristeyksessä ajoneuvolaskennan yhtenä päivänä lokakuussa 2013. Tuolloin aamuseitsemästä iltaseitsemään tasoristeys ylitettiin 357 kertaa. Niistä 253 oli moottorikäyttöisiä ajoneuvoja ja loput jalankulkijoita tai polkupyöräilijöitä.

– Meidän laskelmissamme ylityksiä oli jopa yli 500 päivässä. Toki määrä on voinut siitä hieman pudota, mutta ei merkittävästi, sanoo Kierikka.

Kiinteät puomit estävät autolla ajon

Väyläviraston suunnitelmassa Ahonkuja katkaistaan ja radan länsipuolelle rakennetaan kuorma-autoille suunniteltu kääntöpaikka. Kääntöpaikan päästä lähtee kahden metrin levyinen jalkakäytävä, joka ylittää rautatien tasoristeyksen kautta. Jotta ajoneuvoilla ei pääse ajamaan tasoristeykseen, tulee radan molemmille puolille kiinteät puomit ennen varoituslaitoksia.

Koska Tapanilantien liikenne tulee lisääntymään, täytyy tielle tehdä levennysosuuksia. Myös tien linjausta ja liittymiä pitää osittain muuttaa.

Kun tasoristeys poistuu, sen lähimmiltä taloilta automatka Korkeakosken sillalle pitenee Väyläviraston mukaan kolmisen kilometriä.

Ahonkujan tasoristeystä ovat käyttäneet muutkin kuin alueen asukkaat, koska sitä kautta on kuljettu Parikan hautausmaalle.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka