Henkilöautoilu elää murroskautta. Täyssähköisten autojen osuus kaikista uusista autoista on kasvanut koko maassa. Ladattavien autojen osuus kaikista ensirekisteröidyistä autoista oli vuonna 2022 noin 38 prosenttia.
Muutosta tapahtuu myös koko noin 2,7 miljoonan henkilöauton autokannassa. Ladattavien autojen määrä kasvoi noin 1,8 prosenttia. Vastaavasti bensiinikäyttöisten autojen määrä on vähentynyt muutamilla prosenteilla vuosittain.
Samalla uuden auton ostaminen on monimutkaistunut. On pohdittava auton käyttövoimaa ja sen mukanaan tuomia rajoitteita. Polttomoottoriin liittyy enemmän ekologisia rasitteita, sähköautoon käytännön haasteita. Voisiko autoa ladata jossain ja milloin ja mitä se maksaa? Erilaiset hybridit sijoittuvat näiden ääripäiden välimaastoon.
Tänä maailmanaikana on mahdotonta ennustaa polttoaineen tai sähkön hinnan kehittymistä. Ukrainan sota osoitti, ettei yhteiskunnan sähköistyminen ole pelkästään kivuton asia. Kaasuautoilun voimakas yleistyminen ei tällä hetkellä niinikään vaikuta todennäköiseltä.
Käyttövoiman lisäksi vaihtoehdot auton omistamiselle ovat lisääntyneet. Rahoitusyhtiöt ja autoliikkeet tarjoavat erilaisia takaisinostosopimuksia, jotka voivat tuoda mielenrauhaa. Auton omistaminen ei kenties enää ole samanlainen statuskysymys kuin ennen.
Täyssähköautoista ei ole innostuttu Kymenlaaksossa ihan samalla tavoin kuin muualla Suomessa. Autoliikkeistä syyksi tähän esitetään muun muassa maakunnan pidempiä välimatkoja ja latausmahdollisuuksien vähäisyyttä verrattuna tiheämmin asutettuihin kasvukeskuksiin.
Ajatuksessa on varmasti jotain perää, mutta toisaalta sähköautoilu on lisääntynyt merkittävästi esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla, jossa etäisyydet eivät ole mitenkään lyhyempiä kuin Kymenlaaksossa. Asenteillakin lienee vaikutusta.