Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Uponneiden alusten nostamiselle on tultava loppu – Kantasatamaan saapujille tarvitaan selkeämmät säännöt

Kotka on törmännyt uudenlaiseen ongelmaan Kantasataman kanssa. Ensin sen laituriin upposi Mary Ann vuonna 2019, tänä kesänä Ocean Bar. Molempien alusten noston kustansi ainakin alkuvaiheessa Kotkan kaupunki eli suoralinjaisesti kaupungin veronmaksajat. Kaikkiaan kaupungin rahaa nosto-operaatioihin on kulunut yli 220 000 euroa.

Kotkan kaupungilla ei ole ollut vaihtoehtoja, sillä laivojen uppoamiseen on joko liittynyt niiden hylkääminen tai omistajan varattomuus. Kaupunki voi ja varmaan perääkin saatavia eli nostokustannuksia oikeusteitse.

Uponneet tai puolinäkyvät alukset eivät ole olleet kutsuvaa mainosta Kantasatamalle. Alueen laitureissa olevien alusten pitäisi tarjota esimerkiksi matkailijoille palveluita.

Visio tällaisesta tarjonnasta on hyvä, ja se osaltaan elävöittäisi tapahtumakeskuksen, ammattikorkeakoulun kampuksen ja Vellamon lähistöä. Laivat ja alukset tuovat satamailmeen satamaan.

On varmistettava, ettei Kantasatamaan tuoda ja hylätä heikkokuntoisia aluksia. Uponneiden alusten nosto on välttämätöntä sataman käyttökelpoisuuden ja turvallisuuden vuoksi. Ympäristöhaittojen ehkäisy on myös velvollisuus.

Tilanne on vaikea. Mikäli Kotka perii yrittäjältä laituriin asettumisesta pantin, jonka turvin mahdollinen uppoaminen kustannettaisiin, järjestelmä voisi karkottaa yrittäjiä. Pantti voisi toisaalta olla myös varmenne siihen, että alueella toimitaan sen sääntöjen ja määräysten mukaisesti, eikä esimerkiksi viemäri luiskahda meriveteen.

Tulisi pohtia, onko olemassa muuta mahdollisuutta, sillä erilaisten kustannusten jälkeenpäin periminen tuntuu vaikealta ja pitkittyessään pahimmillaan mahdottomalta tieltä.

Kunta tuottaa edellytyksiä elinkeinoelämälle, mutta mihin raja vedetään, kun kyseessä on operointi satamassa? Ehkä laiturirakenteet ja sähköt sekä viemäröinti riittäisivät. Satamaan saapuvan toimijan likviditeetti ja luotettavuus on voitava todentaa paremmin. Asiaan tarvitaan tiukemmat pelisäännöt.