Pääkirjoitus Julkinen yhteystieto lisää valtuutetun luotettavuutta

Kymen Sanomat oli yhteydessä 56 eteläkymenlaaksolaiseen kunnanvaltuutettuun, joilla ainoana yhteystietona kunnan verkkosivuilla oli kunnan luottamushenkilöilleen antama sähköpostiosoite. Halusimme tietää, miksei valtuutettu ilmoittanut omaa puhelinnumeroaan. Samalla testasimme, miten nopeasti ainoaksi yhteystiedokseen sähköpostiosoitteen kertova valtuutettu saamaansa viestiin vastaa.

29 valtuutettua vastasi kahden vuorokauden aikana eli kohtuullisen nopeasti. Yksi vastaus saapui vielä tasan viikon kuluttua.

26 valtuutetulta ei ole tullut vastausta. Se, ettei valtuutettu ole vastannut tiedotusvälineen kyselyyn ei tietenkään kerro sitä, olisiko hän vastannut nopeammin kuntalaisen yhteydenottoon. Toivottavasti olisi, koska julkinen yhteystieto ja valtuutetun tavoitettavuus lisäävät luottamusta päätöksentekoon. Tätä mieltä on politiikan tutkija Jouni Tilli Jyväskylän yliopistosta.

Tilli ihmettelee sitä, että puhelinnumeron julkaisua vältellään. Valtuutettu on valittu hoitamaan koko kunnan yhteisiä asioita ja hänen kuuluu olla kuntalaisten tavoitettavissa. Riskinä voi olla häirintä, mutta asiattomien puheluiden kuuntelua ei tarvitse jatkaa eikä sietää. Yksi vaihtoehto voi olla prepaid-puhelin, jota voi pitää auki vain tiettynä aikana. Kenenkään ei tarvitse olla koko ajan tavoitettavissa.

Kyselyyn vastanneiden valtuutettujen mukaan hyvin yleinen tapa olla yhteydessä valtuutettuun on kohtaaminen kasvokkain. Monelle kuntalaiselle helpointa on kertoa mielessä oleva asia, kun valtuutetun sattuu kohtaamaan esimerkiksi tapahtumassa. Osa puolestaan käyttää vilkkaasti sosiaalista mediaa ja antaa arvoa valtuutetun näkymiselle Instagramissa ja Facebookissa.

Olennaista ei ole se, millä kanavalla kuntalainen saa yhteyden valtuutettuun vaan se, että yhteyden ylipäätään saa. Kuntalaisten ääntä on hyvä kuunnella vaalien välissäkin.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka