Pääkirjoitus: Yksilölliselle pankkipalvelulle on yhä tilausta – Osa asiakkaista neuvottelee asuntolainasta mieluummin kasvokkain kuin verkossa

Yhä harvemmat pankkipalvelut vaativat asiakkaan käyntiä pankin konttorissa. Välttämätöntä asiointi paikan päällä on esimerkiksi testamentin tai perunkirjoituksen tekemisessä ja joissakin tapauksissa asuntokaupassa. Konttoriin on mentävä myös, jos tekee uuden verkkopalvelusopimuksen tai tarvitsee tunnukset kadonneiden tilalle.

Pankkien tarjoamat päivittäispalvelut, kuten laskujen maksaminen, talletus tai käteisen nostaminen ovat siirtyneet lähes täysin pois konttoreiden tiskeiltä. Ne ovat korvautuneet verkkopankeilla ja automaateilla. Hyvä puoli on palvelujen helpompi tavoitettavuus, kun pankkiin ei tarvitse enää virka-aikana ennättää käymään. Samaan aikaan edelleen osa asiakkaista hoitaisi kaikki pankkiasiansa mieluummin virkailijan kanssa kuin verkossa tai automaatilla.

Henkilökohtaista palvelua mainostetaan saatavaksi myös verkossa, mutta esimerkiksi asuntolainaa ensimmäistä kertaa haettaessa ja asuntokauppaa tehdessä osa asiakkaista iästä riippumatta kokisi turvallisemmaksi asioinnin ammattilaisen kanssa saman pöydän ääressä. Luottamuksen tunnetta voisi lisätä se, että vastassa olisi pankista ehkä jo entuudestaan tuttu ihminen.

Asioinnin helpoutta ja joustavuutta korostavat Teams-etäyhteydet ja muut verkkopalvelut voivat tuntua suurten raha-asioiden kohdalla etäisiltä. Verkkopankeissa varoitetaan säännöllisesti huijausviesteistä ja kehotetaan tarkastamaan, mihin viesteihin vastaa ja mitä tietoja kertoo. Samaan aikaan asiakkaiden oletetaan luottavaisesti kirjoittavan raha-asioistaan verkkoviesteissä. Toki pankkien käytössä ovat suojatut yhteydet, mutta moni haluaa edelleen keskustella luottamuksellisista asioista kasvokkain.

Tutun virkailijan kanssa asiointi tarkoittaa yleensä asioiden hoitamisen helppoutta. Samoja asioita ei tarvitse kertoa moneen kertaan eikä puhelinvalikoiden jälkeen päädytä siihen, että asia ei kuitenkaan ohjautunut henkilölle, jolle juuri kyseinen asia kuuluu. Toki maailma on muuttunut niin, että pitkänkin asiakassuhteen jälkeen henkilöllisyys pitää tarkistaa – passista tai henkilökortista.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka