Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta: Kevät on vaatekaappien siivouksen aikaa

Käytin pyhinä aikaa vaatekaappien siivoukseen. Katsoessani vaatteita ja kenkiä ajattelin, että meille kuluttajille luodaan valtavasti tarpeita. Mainoksissa on jälleen vaatteita kevään uutuus väreissä, näitä hankkimalla näytän paremmalta ja elämä helpottuu tai kunto kohenee sekä tulokset paranevat. Tunteisiimme vedotaan monin tavoin ja vaikutetaan ostopäätöksiin.

Ensin suunnitellaan ja tuotetaan tuote, sen jälkeen markkinoidaan ja myydään. Tarve seuraa tuotetta, eikä päinvastoin. Olisikin järkevää, että vaatteet suunniteltaisiin ja tuotettaisiin kysynnän mukaan. Onneksi monet urheiluseurat toimivat nykyisin näin seuravaatteiden osalta.

Vaatteilla ja tekstiileillä on merkittävä ympäristökuorma koko niiden elinkaaren ajan aina suunnittelusta ja valmistuksesta sen hävittämiseen tai kierrättämiseen saakka. Vaate- ja muotiteollisuus on maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala.

Kierrätys ja vuokraus sekä korjaus ovat toimia, joilla voidaan vähentää uusien vaatteiden tarvetta ja lisätä vaatteiden käyttöikää. EU julkaisi viime keväänä kiertotalouden toimintasuunnitelman, jossa myös tekstiilituotteet on suunniteltava kestäviksi ja kierrätettäviksi. Kasvihuonepäästöt pienenisivät jopa yli 40 % sillä, että vaatteita käytettäisiin kaksi kertaa pidempään kuin nykyisin.

Vastuullisina kuluttajina, sinä ja minä, voimme vaatia valmistajilta tietoa mm. vaatteen valmistusmaasta, työolosuhteista, käytetyistä kemikaaleista ja tuotteen pesun kestosta.

Mietin nykyään tehdessäsi ostopäätöstä, ostohinnan sijaan vaatteen hintaa per käyttökerta. Olen huomannut, että ostohinnaltaan arvokkaampi tuote voikin runsaalla käytöllä osoittautua edullisemmaksi ostokseksi kuin halpa ja huonosti valmistettu vaate, joka menettää muotonsa tai hajoaa jo ensimmäisen pesun jälkeen. Huollan vaatteita oikein ja tarvittaessa korjaan sekä ostan mahdollisimman pitkäikäisiä tuotteita vain tarpeeseen. Jokainen meistä voi omilla valinnoillaan vaikuttaa ilmaston kuormaan.