Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus: Yksityisautoilussa on meneillään sen tarpeellisuuden harkinta tai sen muut vaihtoehdot

Yksityisautoilu on muutoksessa. Tähän johtaneita syitä ovat luonnollisesti ilmastotietoisuuden kasvu ja sen mukaiset vaatimukset. Polttoaineiden viimeaikaiset huimat hinnankorotukset ovat vaikuttaneet jo nyt useiden ihmisten autoilupäätöksiin.

Kahden tai useamman auton talouksissa kulujen nousu on konkretiaa, joka varmaan liikuttaa kotien menolaskimia. Voidaanko toinen autoista jättää kuluja säästäen alkuvaiheessa seisomaan ja järjestää perheenjäsenten arki jatkossa niin, ettei useaa autoa ylipäätään tarvittaisi?

Kaupunkialueilla yksityisautoilun välttäminen on luonnollisesti helpompaa, sillä käytössä on julkinen liikenne. Julkisen liikenteen riittämättömyys perheen tarpeisiin voi olla todellista, mutta toisaalta on kyse omasta helppouden halusta. Toinen mietittävä asia on, onko asuinpaikka oikeassa paikassa elinpiiriin verrattuna.

Myös pyöräily ja viime aikoina painokkaaksi vaihtoehdoksi kehittynyt sähköpyöräily ovat todellinen vaihtoehto kuluistaan raskaalle yksityisautoilulle. Lisäksi varsinkin kaupunkialueilla autojen yhteisomistus tai vuokraus ajoittaiseen tarpeeseen on hyvä vaihtoehto.

Maaseudulla tilanne on toinen. Julkinen liikenne on vähäistä varsinkin kouluvuorojen ollessa pois lomien aikana. Oma auto on ainoa taajamista syrjässä eläjien vaihtoehto. Vaihtuuko autokanta sähkö-, hybridi- tai kaasuautoihin? Millä rahalla ja aikataululla?

Autoilun kokonaiskuvassa perustana on pitkälle yksilön kuva siitä, mikä kaikki on omassa arjessa pakollista? Tarvitaanko jokaiselle perheenjäsenelle oma auto, jotta tarvittu vaatimus vapaudesta ja itsenäisyydestä säilyisi vai voidaanko elää lähtökohdassa, että nuo vaatimukset korvautuvat julkisilla tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi polkupyörillä tai kimppakyydeillä?

Pari vuosikymmentä sitten kaupunkikuvassa autojen määrä oli pieni osa nykyisestä. Nykyisin niin katujen varret kuin pihapiirit ovat autojen vallassa. Lisäksi nykyauto on kooltaan vanhoihin verrattuna kookas. Siksi varsinkin kerrostalojen pihapiirissä sijaitsevat muutamat lasten leikkivälineet ja virkistäytymisen pihasaareke kutistuvat kooltaan isojen autojen rinnalla.