Lukijalta | Palkankorotukset opettajille vai lisärahaa koulun arkeen?

Nuoret eivät pysty, eivätkä vanhemmat kykene, ja tästä syystä kouluissa on katastrofi. Tämä on opettajien havaintoihin perustuva tilannekuva, tämä on OAJ:n hyväksymä narratiivi.

Lapset ja perheet toivovat kouluilta opetusta johdonmukaisesti rakennetuissa oppimisympäristöissä.

Opettajat sen sijaan voivat vedota ”nykyään käsialan annetaan kehittyä itsekseen” -tyyppisiin ohjeistuksiin. He tekevät järjestelyjä luokissa, luokkaretkissä, opetustavoissa – ilman arviointia järjestelyjen hyödyistä oppilaille. Näin yhdellä opetuksellisella resurssilla voidaan toteuttaa niin vajaasti perusteltuja tempauksia kuin paikata varsinaisia oppimisvajeitakin.

Opettajilla on kokemusta luokkahuonetilanteista, muttei koulutuksen tuomaa ammattitaitoa saati objektiivisuutta, käsitellä sosiaalipsykologisia ilmiöitä kuten luokkahuoneiden sosiaalisia prosesseja. Opettajat ovat pedagogeja, eivät kuraattoreita eivätkä ainakaan sosiaalipsykologeja.

Juuri nyt opettajat kertovat oppilaiden kärsivän pahoinvoinnista, ahdistuksesta, jopa itsetuhoisuudesta. Millaisen laastarin mielenterveyden ongelmista kärsivät oppilaat saisivat siitä, että opettajien valmiiksi korkeat palkat nousisivat?

Vai olisiko sittenkin järkevämpää suunnata yhteisiä verovaroja esimerkiksi kouluterveydenhuoltoon, oppilashuoltoon ja ylimääräisiin avustajiin? Keinoihin, jotka kohentaisivat koulujen toimintaedellytyksiä, lisäisivät niin oppilaiden terveyttä kuin yleistä turvallisuuttakin.

Koulu on ihmisiä, mutta myös rakenne. Koulu on perinteitä ja vakiintuneita ajatus- ja toimintatapoja. Opettajien voi yhä nähdä seisoskelevan pareittain välituntivalvontaa suorittamassa. Uskaltavatko oppilaat lähestyä tällaista tuplavarmistettua opettajatoteemia? Tuskin ainakaan arkojen asioidensa kanssa, jollainen vaikkapa kiusaaminen on.

Kun koulu kohtaa haasteita, minne kääntyy katse? Menneisyyteen. ”Ennen opettajilla oli auktoriteettia, ja luokissa vallitsivat kuri ja järjestys”.

Käyttäisivätkö opettajat palkankorotuksen auktoriteettinsa kasvattamiseen? Kurin ja järjestyksen palauttamiseen? Nostaisiko lisäpalkka opettajien fiksuutta, pystyvyyttä ja ammattitaitoa? Ei, ei ja ei.

Sivistyneiden opettajien, jotka vielä viihtyvät työssään, ja jotka tunnistavat oikein opettajien rajatun roolin niin koulussa kuin yhteiskunnassakin, narratiiveja odotellessa.

Tuire Lahtinen, Kotka

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka