Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Kotiin annettava hoiva ja hoito

Olen lueskellut sosiaalisessa mediassa leviäviä kirjoituksia siitä, kuinka huonosti ja jopa ala-arvoisesti Kotkassa Kymsote hoitaa asiakkaitaan. Asia kaatuu suorittavan henkilöstön niskaan, mikä ei ole oikea osoite. Asiakkaat saavat hoidon sen mukaisesti, miten se on heidän hoito- ja palvelusuunnitelmaansa kirjattu. Maksu määräytyy myös sen mukaan. Siksi on tärkeätä tuossa kirjaamistilanteessa miettiä niitä apuja, mitä henkilö tarvitsee selviytyäkseen arjestaan.

Mikään salaisuus ei ole se, että hoitajia on kotihoidossa aivan liian vähän avun tarvitsijoihin nähden. Siitä on julkisuudessa kirjoitettu usein Avia myöten. Kiinnostaisikin tietää, kuinka paljon henkilöstöä on lisätty esimerkiksi seitsemän vuoden aikana. Sekin kiinnostaa, montako kertaa esimiehet ja ylempi johto on sitä esittänyt budjetteja laadittaessa? Miten ovat henkilöstön puolia pitäneet henkilöstön edustajat vuosittain lisääntyvässä työn kuormituksessa?

Toivon mukaan asiaa ei ole eri tahoilla hoidettu niin, että yrittäkää nyt vaan pärjätä ja joustaa. Ei se suoritettava työ sillä vähene. Tuntuu sivusta seuranneena, että asiassa mennään taas takapakkia huimasti. Jostain syystä hyviä työn teon malleja on purettu eikä niitä ole otettu uudelleen käyttöön, vaikka tarve olisi ollut.

Hoidettavat eivät sijaitse samassa rakennuksessa, ei edes samassa korttelissa saati alueella. Kulkeminen ja siirtyminen vie aikaa. Työntekijät lähelle asiakaspaikkoja, että säästyy aikaa, rahaa ja kustannuksia. Työntekijät suorittavat tehtäviään minuuttiaikatauluilla ja käytettyä työaikaa seurataan.

Työtä on tullut tukemaan myös erilaiset tekniset laitteet. Aikanaan puhuttiin, että kirjaamiset voidaan suorittaa vaikka asiakkaan kanssa yhdessä. Kyllä se ihmisen läsnäolo hoidon hetkellä on tärkeämpää kuin työntekijän kirjaaminen.

Henkilöstö on hyvää ja suurin osa haluaa myös suorittaa tehtävänsä hyvin. Aika vain ei riitä. Ei asiakkaalle sanota hoito- ja hoivatilanteessa, että sorry sun aika loppui nyt. Tsemppiä kaikille kotihoidon työntekijöille! Teette hyvää työtä ison paineen alla.

Merja Sipilä, entinen kotihoidon työntekijä, JHL:n varapääluottamusmies

ja työsuojeluvaltuutettu, Kotka