Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Pääkirjoitus : Kannattaa etsiä väkeä kotikunnan yrityksiin

Jaana Hänninen

Suomalaiset teollisuusyritykset kärsivät työvoimapulasta, joka estää jopa yritysten laajentumisen. Yritykset eivät etenkään väkiluvun vähenemisestä kärsivillä alueilla uskalla tehdä laajennusten edellyttämiä investointeja, kun varmuutta lisätyövoiman saamisesta ei ole.

Teknologiateollisuus laski syksyllä, että kymmenessä vuodessa teollisuuteen tarvitaan 130 000 uutta osaajaa. Tuosta määrästä puolet selittyi eläköitymisellä ja puolet odotetulla kasvulla. Työnantajaliitto peräänkuulutti koulutuspaikkojen lisäämistä ja täsmäkoulutusta sekä piti työperäistä maahanmuuttoa välttämättömänä.

Alan työntekijäpuolta edustava Teollisuusliitto patisteli tällä viikolla yrityksiä nostamaan palkkoja ja huolehtimaan työntekijöitten osaamisen päivittämisestä. Ammattiliitto myös ehdotti, että yritykset maksaisivat työntekijöilleen rekrytointipalkkiota, jos nämä omia verkostojaan käyttäen saavat työpaikalleen houkuteltua uuden työntekijän.

Koulutus on keskeinen tekijä työvoimapulan taltuttamisessa. Siksi on edistettävä jo olemassa olevia hyviä käytäntöjä, joissa ammatilliset oppilaitokset ja ammattikorkeakoulut suunnittelevat koulutusta yhdessä yritysten kanssa.

Työmies on varmasti palkkansa ansainnut, mutta palkankorotukset eivät ratkaise työvoimapulaa, jos osaajia ei alueella kerta kaikkiaan ole.

Rekrytointipalkkion maksamisessa saattaisi tulla ongelmia sen toteennäyttämisessä, mikä milloinkin on ollut ratkaiseva tekijä työpaikan valinnassa. Silti nykyisten työntekijöitten käyttäminen rekrytoijina on ideana kerrassaan mainio. Omaa työnantajaa kannattaa mainostaa. Ajatusta pitää vielä laajentaa.

Jokaisen väestötappioalueella asuvan ihmisen etu on se, että alueen yritykset menestyvät ja kukoistavat. Siksi kaikkien ihmisten kannattaa kaikkialla kehua kotiseutunsa hyviä puolia. Itä- ja Kaakkois-Suomessa on enemmän tilaa kuin ruuhka-Suomessa. Eläminen on halvempaa sekä laadukkaampaa.

Sanomattakin selvää on, että myös kuntien pitää osallistua markkinointiin sekä huolehtia siitä, että palvelut ovat omiaan houkuttelemaan alueelle uusia asukkaita – niin kotimaasta kuin ulkomailtakin.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka