Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Lukijalta: Kunnista veturiyritys Kotkan–Haminan seudun matkailuun

Vaikka otsikossa mainitaankin veturiyritys, en puutu tässä keskusteluun siitä, tarvitaanko rantarataa Loviisan ja Kotkan kautta itään.

Veturiyritys on sellainen merkittävä toimija, joka toisaalta menestyy, mutta myös solmii sopimuksia pienempien yritysten kanssa. Veturiyritys voi olla kansainvälinen toimija, joka haluaa kehittää toimialaansa lisäämällä TKI-toimintaa ja kasvattamalla työpaikkojen määrää.

Kotkan–Haminan seudulla on iät ajat haikailtu matkailussa veturiyrityksen perään, jotta saataisiin vauhtia seudun matkailuun. Sellaista ei ole saatu. Ei edes merkittäviä hotelli-investoijia tai operaattoreita.

Matkailua ei ole riittävästi ympärivuotisesti. Pitääkö ensin kasvattaa matkailijoiden määrää, jotta veturiyritykset voisivat kiinnostua? Klassinen munakana-ilmiö tässäkin.

Onko järkeä haikailla veturiyrityksen perään, kun mikään taho ei tahdo olla sellainen?

Kysyin matkailun asiantuntijalta, eikö seutu voi olla veturi. Hänen mukaansa veturiyrityksen pitää määritellä palvelustandardi, laatu ja mitä tarjotaan. Takana on ilmeisesti ajatus, että veturiyritys tuntee asiakkaat.

Haastan kuntia ja kehittämisyhtiötä erilaiseen ajatteluun.

Eivätkö kunnat voisi selkeästi linjata, keitä asiakkaita tavoitellaan matkailijoiksi seudulle? Eivätkö kunnat voi olla se veturiteema tai kulttuuri-identiteetti, joka määrittelee? Opettelee tuntemaan isot asiakasryhmät Suomesta, Venäjältä, Ruotsista, Saksasta ja niin edelleen.

Seutu voi hyvin määritellä itsensä ”vieraanvaraisimmaksi rannikoksi” ja ”turvallisimmaksi matkailukohteeksi” huomioiden historia, raja, linnoitukset, puolustusvoimat ja haasteellinen saaristo.

Ei pitäisi olla mahdotonta, että seudun kunnat määrittelevät laadun tason, millä täällä matkailijat otetaan vastaan. Kunnat ja kehittämisyhtiö määrittelevät ison kuvan, kuten Lapissa.

Siellä on tuotteistettu kylmä, koska talvet ovat erilaisia ja etelän turisteille Suomen kesäkin voi olla kylmä. Kylmän kautta on määritelty palvelut, laatu, identiteetti. On annettu kaikenkokoisille yrityksille koulutusta ja saatu ne lappilaiseen linjaan. Oppilaitosten kanssa on määritelty, mitä tarkoittaa ”asiakkaasta vieraaksi”.

Haastan kuntia ja kehittämisyhtiötä erilaiseen ajatteluun ja määrittelemään veturin roolin, jotta päästään seuraavalle tasolle. Haastan määrittelemään asiakasryhmät, joille markkinoidaan seutua. Samalla korostan, että muutkin saavat tulla, mutta kohderyhmä pitää valita.

Haastan kehittämisyhtiön kokoamaan matkailualan pienimmätkin toimijat käynnistämään aidon TKI-hankkeen, missä luodaan Kotkan–Haminan seudulle suunta, identiteetti ja palvelustandardit.

Hannu Lehtinen, Pyhtää

tuottaja, käsikirjoittaja

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka