Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Lukijalta: Puhelinpalvelu ei lisää hoitoonpääsyä

Erittäin hyvä uutisaihe, jossa kerrottiin Kymsoten siirtyvän keskitettyyn Kaiku 24 -puhelinpalveluun. Erittäin huono asia on se, etteivät asiakkaat, sairaat ihmiset, pääse vaikuttamaan asiaan, sillä asia on jo päätetty.

Espoossa asiaa kokeiltiin kahden vuoden ajan ja elokuussa 2021 Espoon kaupunki purki käytössä olleen järjestelmän. Syynä siihen oli: "Täysin keskitetty puhelinpalvelu ei mahdollistanut hoidon jatkuvuutta yhtä optimaalisesti kuin terveysasemakohtainen, kertoi Espoon terveysasematoiminnan johtava ylilääkäri Anu Mustakari." Siinä se on sanottu, homma ei pelitä.

Mielestäni tällainen Kaiku 24 -palvelu on toimiva järjestelmä neuvovana puhelimena, mutta sairaan ihmisen asemaa se ei paranna, joka soittaa saadakseen apua ja ajan lääkäriin. Lääkärin/sairaanhoitajan vastaanottoajat eivät lisäänny vaikka Kaiku 24 -vastaajat kuinka kuuntelevat sairaan ihmisen oireita.

Tämä tarkoittaa sitä, että ko. palvelimen henkilöstö joutuu puhumaan potilaita pois linjoilta, tarjoten erilaisia vaihtoehtoja "...jos oire jatkuu, soita viikon päästä uudelleen.." tai "meillä ei yksinkertaisesti ole vapaita aikoja. Voitteko hakeutua sairaalaan päivystykseen tai mennä yksityisen lääkärin vastaanotolle?"

Itseäni kiinnostaa asiassa myös hoidon vastuu kysymykset. Jos esimerkiksi sairas ihminen ei pääse lääkäriin ja menehtyy. Kuka asiasta vastaa? Valvovan viranomaisen pitäisi olla puolueeton ja saada haltuun kaikki mahdolliset nauhoitteet avunpyyntöön liittyen. Myös asiakkaan etu olisi nauhoittaa soittamansa puhelut itse, oman oikeusturvan kannalta.

Tuleeko järjestelmän myötä lisää hoitovirheitä, sillä sairas ihminen ei välttämättä jaksa vaatia hoitoa. Toinen asia on myös se, että sairas ihminen ei välttämättä osaa luetella kaikkia oireitaan. Ihmiset ovat erilaisia, eivät robotteja.

Kymsoten ylilääkäri Kari Kristeri ei kertonut ko. artikkelissa yhtään esimerkkiä siitä miten sairaan henkilön hoitoonpääsy turvattaisiin. Kysymyksessä vain nykyaikaisesta tavasta tuottaa sote-palveluita. Eli vastata puheluihin, mutta ei tarjota hoitoa.

Kaiku tarkoittaakin äänen heijastumista takaisin äänen lähtösuuntaan. Tässä tapauksessa kun pyydetään aikaa lääkärille, saa saman kysymyksen kuulla uudestaan, ilman vastausta.

Satu Walin, Jaala

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka