Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Pääkirjoitus: Kotka tekee ison loikan joukkoliikenteessä

Pekka Kimpanpää

Kotkan joukkoliikenteessä tapahtuu merkittävä muutos, kun sähköbussit syrjäyttävät dieselbussit kahden vuoden päästä. Sähköbusseja on käytössä vasta muutamassa kaupungissa Suomessa. Kotkan voi sanoa olevan kehityksen kärkijoukossa tai ainakin kaupunki noudattaa tunnollisesti EU:n vaatimuksia.

EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiiviin perustuva laki tuli Suomessa voimaan elokuun alussa. Laki patistaa kuntia "vihreämpiin vaihtoehtoihin" paikallisliikenteen hankinnoissa. Vuoden 2025 loppuun mennessä vähintään 41 prosenttia uusista linja-autoista pitää olla ympäristöystävällisiä eli bussien täytyy kulkea sähköllä, kaasulla, biopolttoaineilla tai vedyllä. Vuodesta 2026 eteenpäin yli puolet hankinnoista pitää olla ympäristöystävällisiä. Vaatimus ei koske kaukoliikenteen busseja.

Kotkassa hyppäys fossiilisesta polttoaineesta sähköön tapahtuu miltei kertarysäyksellä, kun muualla kalustoa uudistetaan hitaammin. Toki Kotkassa bussien määrä on pienempi kuin suuremmissa kaupungeissa. Joka tapauksessa paikallisliikenteessä kehitys vie pois perinteisen dieselin käytöstä. Esimerkiksi Pohjolan Liikenne aikoo luopua kokonaan dieselbussien hankinnoista. Eikä yhtiö ole ainoa sähköbusseihin satsaava liikennöitsijä Suomessa.

Sähköbussien tulo herättää varmasti mielenkiintoa, mutta myös epäluuloja. Julkisuudessa esiintyy toisinaan väittelyä sähköautojen ja polttomoottoriautojen hiilijalanjäljestä. Ympäristökysymysten lisäksi oleellista on palvelun taso. Paikallisliikenteen reitit, aikataulut ja lippujen hinnat täytyy optimoida mahdollisimman hyvin, jotta joukkoliikenne todella on kiinnostava vaihtoehto yksityisautoilulle. Tyhjänä vaeltava sähköbussi ei auta ilmastotavoitteiden täyttymisessä.

Kommentoi