Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Kotkan pyöräilyn infrastruktuurin parantaminen on kaikkien etu ja turva

Kotkassa menehtyi pyörällä liikkunut henkilö 18.9.2021. Onnettomuus on vain jäävuorenhuippu niistä vaaroista, joita Kotkassa pyörällä liikkuva saa jatkuvasti kokea. Jokainen tietää vaaralliset ja hankalat risteykset.

Keskussairaalan risteys on niin pelottava monelle, että se kierretään joko toiselta puolelta tietä tai sairaalaan takaa menevän hiekkatien kautta. Kuka voisi unohtaa Kotkantien kävely- ja pyörätien, jossa kasvaa keskellä puu, ja täten luonnollinen ohjaus suuntautuu kaupunginvaraston parkkipaikalle autojen sekaan? Siihen päälle vielä nopea shikaani joko hyppyristä takaisin tielle tai sitten kuuluisaksi noussut Kymenlaakson Sähkö -kylttishikaani. Kyllä siinä nopeutta ja vaaran tunnetta saa nopeasti kelattua, kun vailla kunnollista pyörätietä suhaa Kotkassa.

Ja miksi näistä epäkohdista kukaan puhuisikaan ääneen, kun pyörillä liikkuvat ovat jo tottuneet, että rahaa ei ole, ja kun sitä on, niin uudistukset ovat pahempia kuin vanha? Esimerkkinä vaikka Kotkan ainoista pyöräteistä toinen, joka kulkee kauppakeskus Pasaatin ympäri. Sen käyttö on kuitenkin pyhitetty tavarantoimittajille ja muille kauppakeskuksessa vieraileville autoilijoille.

Ilmasto- ja hyvinvointistrategiat huutavat lisää pyöräilyä, mutta miksi lähtisi pyöräilemään, jos pyörillä liikkuvien turvallisuutta ei voida taata? Vastikään uutisointiin, että pyöräilijöiden kuolemat ovat nousseet 50 prosenttia viimeisen kymmenen vuoden aikana. Myös pyöräilyn määrä on noussut, mutta infraa ei ole luotu tarpeeksi.

Pyöräilijöille usein sanotaan, että avain turvallisuuteen löytyy asenteesta ja pyöräilykypärästä. Asenne on tärkeä ja sitä tulisi jokaisen tarkastella omalta osaltaan. Tutkimuksissa on muun muassa todettu, että pyöräilykypärää käyttämättömät henkilöt ohitetaan autolla kauempaa kuin kypärää käyttävät. Pyöräilykypärä tulee käyttöön vasta, kun kaikki muut turvallisuutta lisäävät asiat ovat epäonnistuneet. Asioihin kuuluvat muun muassa kasvatus, asenne, infrastruktruuri ja viimeisenä henkilökohtaiset turvavarusteet.

Olisiko hyvä infrastruktuuri estänyt Kotkassa tapahtuneen pyöräilijän kuoleman? Tuskin. Kun joku päättää lähteä valtavoimaisella ajoneuvolla ajamaan päihtyneenä, ei sitä voi estää infrastruktuurin muutoksilla. Hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella, joihin luetaan pyörien ja autojen erottaminen toisistaan omilla ajoradoilla ja eri vauhdilla etenevien liikennevälineiden kohtaamisten välttäminen, sen sijaan voidaan estää monta kuolemaa ja lisätä pyöräilyä.

Toni Lahti

Kotka