Paimenportin ja Hyväntuulentien tieremontti alkoi toukokuussa, eivätkä seuraukset yllätä. Ruuhka-aikaan Hyväntuulentien liikenne sujuu tahmeasti. Samaan aikaan liikennemäärät Mussalontiellä vaikuttavat lisääntyneen selvästi. Asian ovat havainneet alueen koulujen rehtorit. Yllättävää on se, ettei Kotkan kaupunki ole tehnyt selkeää selvitystä liikennemääristä Mussalontiellä ennen ja jälkeen remontin alkamisen.
Mussalontien ylittää päivittäin lukuisa joukko lapsia ja nuoria, jotka kulkevat jalan tai pyörällä kouluun. Ainakin kolmen alakoulun ja yhden yläkoulun oppilaat joutuvat säännönmukaisesti liikkumaan entistä vilkkaammin liikennöidyn tien yli. Lasten ja nuorten turvallisuutta ei lisää se, jos yhä useampi perhe vie turvallisuussyistä autolla lapsia lähemmäs koulua, jolloin liikennemäärät lisääntyvät entisestään. Suurinta huolta onkin herättänyt raskas liikenne.
Mussalontiellä on viisi suojatietä, joissa ei ole liikennevaloja. Hyväntuulentien remontti kestää vielä kaksi vuotta, ja liikennemäärien voi vain odottaa lisääntyvän. Nyt näkyvyys on ollut hyvä ja sääolosuhteet erinomaiset. Pian on syksy, pimeät aamut ja talvella pahimmillaan korkeat kinokset tien molemmin puolin. Riskit kasvavat, ja oppilaitoksissa onkin muistutettu perheitä tukeman lapsia olemaan erityisen valppaita koulutiellä. Yhtään vakavaa liikenneonnettomuutta ei pidä tulla.
Mussalontiellä liikenneonnettomuuksien ehkäiseminen edellyttää laaja-alaista yhteistyötä. Tilannetta ei voi korjata yksin poliisin yllätysratsioilla tai tiukoilla nopeusrajoituksilla. Paikalliset osaavat kertoa, että nopeusrajoituksen laskeminen 40 kilometriin tunnissa on liki mahdoton tavoite. Aiemmin tieosuudella sai ajaa 60 kilometriä tunnissa ja monilla on vaikeuksia malttaa ajaa edes nykyisen 50 kilometrin nopeusrajoituksen mukaan. Silti keinoja on ja niitä tulee käyttää. Suojateiden vilkkuvat varoitusvalot, nopeusnäyttötaulut ja kodeissa tapahtuva liikennekasvatus voisivat jo osaltaan ehkäistä onnettomuusriskejä.