Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Kemikaalipitoisia tankinpesuvesiä saa pumpata mereen jopa Suomenlahden alueella

Alusten pakokaasupäästöistä aiheutuvat haitat, niin sanotut harmaiden vesien päästöt ja maatalouden aiheuttamat ongelmat Itämerelle tunnetaan yleisesti. Öljyvahinkoihinkin varaudutaan esimerkiksi järjestämällä harjoituksia eri viranomaistahojen toimesta. Öljyn leviämistä voidaan ennustaa ja ryhtyä toimenpiteisiin ympäristön suojelemiseksi.

Suuri osa Haminan–Kotkan satamissa purettavista ja lastattavista nestemäisistä vaarallisista aineista on erilaisia kemikaaleja. Kahden kemikaalialuksen yhteentörmäys lienee siis teoriassa mahdollista. Samaten kemikaalin joutuminen mereen karilleajon yhteydessä. Useimmat kemikaalit liukenevat hyvin veteen, mikä tekee asiasta haastavan.

Julkisissa keskusteluissa tai mediassa ei mielestäni ole tullut esille myöskään se tosiasia, että alukset voivat laillisesti purkaa rajoitettuja määriä kemikaalipitoisia tankinpesuvesiä Itämeren alueella, jopa Suomenlahdella. Purettuaan kemikaalilastinsa johonkin Itämeren satamaan alus pesee lastitankkinsa merimatkalla ennen lastaussatamaa, joka useimmiten sijaitsee Itämeren alueella.

Alus voi pumpata tankinpesuvedet suoraan Itämereen tietyin ehdoin: kansainvälisten määräysten mukaan aluksen tulee sijaita pumppauksen aikana yli 12 meripeninkulman päässä lähimmästä maasta ja veden syvyys paikassa tulee olla yli 25 metriä. Aluksen nopeuden tulee olla pumppauksen aikana yli 7 solmua.

Itämeri ei ole minkäänlaista erityisaluetta kemikaalikuljetuksien osalta. Kemikaalipitoisten tankinpesuvesien pumppaaminen Itämereen on siis aivan ”laillista” ja mielestäni alukset toimivatkin vastuullisesti.

Keskeisin kansainvälinen foorumi merenkulun ja merellisen ympäristön suojelun alueella on IMO eli kansainvälinen merenkulkujärjestö. Itämeren alueella toimivat myös John Nurmisen säätiö ja Baltic Sea Action Group. Molemmat kannustavat Itämeren rantavaltioita ja alueella toimivia tahoja yhteistyöhön Itämeren suojelemiseksi. Olisiko jo aika avata keskustelu myös kemikaalikuljetusten aiheuttamista ympäristöhaitoista herkälle Itämerelle?

Laila Carlson, Traficomin valtuuttama kemikaalialustarkastaja, Loviisa

Itämeri ei ole minkäänlaista erityisaluetta kemikaalikuljetuksien osalta.