Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Lukijalta: Ei enää omalääkäriä?

Minulle kerrottiin, että Kymsotessa ei ole enää omalääkäriä. Hämmästyin todella. Voiko se olla totta? Miksi? Miten omalääkärijärjestelmän lopettaminen voi parantaa terveyspalveluja?

Nyt käytössä olevassa niin sanotussa jonolääkärijärjestelmässä otetaan huomioon – jos on mahdollista – että potilas osoitetaan jo aikaisemmin häntä hoitaneelle lääkärille. Melko todennäköistä on kuitenkin, että potilas ei pääse tällöin tutulle, häntä aikaisemmin hoitaneelle lääkärille, joka tuntee hänet ja hänen hoitohistoriansa.

Vaikka potilastiedot onkin kirjattu ylös, niin uuden lääkärin kanssa kommunikointi lisää jännitystä ja omien vaivojen kertominen ei välttämättä onnistu yhtä hyvin kuin tutulle henkilölle. Arkaluontoisten asioiden esille tuominen saattaa jopa estää potilaan hakeutumisen hoitoon.

Myös lääkärin kannalta katsottuna ajattelisin, että jatkuvasti vaihtuviin uusiin potilaisiin ja heidän hoitokertomuksiinsa perehtyminen kuormittaa ja vie lisäaikaa hoidettavilta. Vähentääkö tämä päivittäin vastaanotettavien potilaiden määrää?

Mitä hyötyä Kymsote näkee omalääkärijärjestelmästä luopumisesta? Onko kyse pelkästä säästötoimenpiteestä ajattelematta potilaan ja lääkärin parasta? Vai onko Kymsotessa pulaa pysyvistä lääkäreistä?

Kotihoidon tilanne on myös huolestuttava. Kymsoten koti-, asumis- ja hoivapalveluiden palveluketjun johtajan tuoma tieto (KySa 8.8.) kotihoidon osittaisesta siirtymisestä yksityisiltä ostettavaksi Kymsoten työvoimapulan takia pistää myös kysymään, mitä vikaa Kymsotessa on, jos se ei houkuttele alan työntekijöitä palvelukseensa? Missä mättää? Eikö näin suuren kuntayhtymän pitäisi olla houkutteleva työpaikka alan ammattilaisille?

Jaana Suikkanen

Kaupunginvaltuutettu (kok.)

Hamina

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka