Matkailu- ja ravintola-ala on kokenut kovia korona-aikaan. Kesää kohti turistit ovat yhä loistaneet poissaolollaan. Yksi harmin aihe on ollut se, että kaikki kansainväliset risteilijät joutuivat perumaan tulonsa sen lisäksi, että itäraja on ollut ummessa.
Lohdutusta viime kesänä toi kotimaan matkailijoiden kiitettävä määrä. Erityisesti merikeskus Vellamo osoittautui vetovoimaiseksi turistikohteeksi ulkoilmakohteiden lisäksi.
Tänä kesänä suuri ilon aihe on kotimaisten risteilijävieraiden saapuminen Kotkaan. Viking Line tuo kolme risteilijää kesän aikana, mutta risteilijöiden matkailullinen arvo on määräänsä suurempi. Kyseessä on mainio näytön paikka, kun kaupunkiin saadaan kotimaanristeilijä uudelle reitille. Paljon uutta hyvää koronapandemia ei ole tuonut, mutta tämä tilaisuus suo mahdollisuuden pohtia edellytyksiä uudenlaiselle risteilyliiketoiminnalle.
Jos kolmen risteilijän kokeilu sujuu hyvin ja on liiketaloudellisesti kannattavaa, muutkin risteilijät voivat kiinnostua mahdollisuudesta. Pietari on lähellä ja potentiaalia olisi tuoda venäläismatkustajia Kotkan lisäksi myös Haminaan. Sekä Kotkan Meripäivät että Hamina Tattoo tarjoaisivat komeat puitteet risteilijävieraille.
Suuret kansainväliset risteilijät ovat aiemmin tuoneet selvän kysyntäpiikin keskustan liikkeisiin. Ulkomaiset matkustajat ovat olleet valmiita jättämään hyvin euroja satamaan, keskimäärin 80 euroa henkilöä kohden aluetaloustutkimusten mukaan. Keskustan yrittäjien on hyvä pitää ovet auki mahdollisimman pitkään ja pohtia tarkoin miten houkutella lauantaina kotimaisia matkailijoita omien palveluiden ja tuotteiden äärelle.
Uuden matkailuliiketoiminnan kehittäminen on edellyttänyt pitkäjänteistä vuosien työtä. Kotkan ja Haminan mainetta on pystytty parantamaan, mutta kansainvälisesti vahva matkailubrändi kaupungeilta vielä puuttuu. Sen eteen tulee tehdä kovaa töitä.
Kotkan ja Haminan mainetta on pystytty parantamaan, mutta kansainvälisesti vahva matkailubrändi kaupungeilta vielä puuttuu. Sen eteen tulee tehdä kovaa töitä.