Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Lukijalta: Vetovoimainen kunta tarjoaa hyvät palvelut

Haminan kaupungin strategiassa olevan vision 2030 mukaan ”Hamina on asukkaidensa ja yritysten arvostama, loistavista yhteyksistä ja kohtaamisista tunnettu maailmanluokan pikkukaupunki”. Miten saamme pidettyä Haminassa nykyiset asukkaat, palvelut ja yritykset kaupungissamme tai jopa käännettyä asukasluvun laskun nousuksi?

Palveluiden ja kaupungin infrastruktuurin laadun heikentäminen budjettileikkauksin tai henkilöstöä lomauttamalla taloudellisesti haastavassa tilanteessa vähentää kaupungin pito- ja vetovoimaa. Nämä eivät ole hyviä ratkaisuja ja niitä on jo kokeiltu tarpeeksi.

Hyvä ratkaisu sekä palveluiden että talouden kannalta on kaupungin toimintojen kehittäminen ilman henkilöstölisäyksiä tai uusia ostopalveluja. Tämä onnistuu, jos samalla kiinnitetään enemmän huomiota työntekijöiden koulutukseen ja työhyvinvointiin. Organisaatio- ja toimenkuvamuutoksia ei voi kuitenkaan tehdä jatkuvasti. Siksi seuraava ratkaisu palveluiden turvaamiseksi tiukassa taloudellisessa paikassa on kunnallisveron korottaminen. Sitä ei ole tehty Haminassa vuoden 2014 jälkeen. Se kohtelee kaikkia kuntalaisia riittävän tasapuolisesti. Kiinteistöveroasteen korottaminen on myös mahdollista. Se ei tosin kohdistu tasapuolisesti kaikkiin.

Hamina ei voi tuottaa kaikkia palveluita itse. Siksi kaupungin pitää tehdä sopimuksia muiden toimijoiden kanssa. Keskeisin yhteistyötarve liittyy sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamiseen.

Kuntaliiton tekemän tutkimuksen (2020) mukaan haminalaiset arvostavat erityisesti hyvää asuinympäristöä ja luonnonläheisyyttä. Saman tutkimuksen mukaan yleinen palvelutyytyväisyys ja saatavuus/saavutettavuus kaupungissa on noussut kymmenessä vuodessa kaikilla sektoreilla, eniten koulutus- ja terveyspalveluissa. Pidetään siitä jatkossakin hyvää huolta taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti.

Aarni Ahtola, kuntavaaliehdokas (vihr.), Hamina

Kommentoi