Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Lukijalta: Sähkösavukkeiden hyödyistä tupakoinnin lopettamisessa on myönteisiä tuloksia

Kymen Sanomat kertoi uutisessaan Journal of the American Medical Association –yhdistyksen julkaisemasta tutkimuksesta (KS 15.4.2021), jonka mukaan sähkötupakkaan siirtyminen ei auta osaa käyttäjistä lopettamaan tupakointia. Tämä on johtanut kaksoiskäyttöön eli perinteisten savukkeiden polttamiseen sähkösavukkeiden rinnalla.

Kyseessä on amerikkalainen tutkimus. On muistettava myös se, että tilanne ja lainsäädäntö Yhdysvalloissa ovat täysin erilaisia kuin Euroopassa. Koska osa sähkösavukkeiden käyttäjistä todella onnistuu pääsemään eroon tupakanpoltosta, mielenkiintoinen pohdinnan aihe olisi, miten entistä useammat sähkösavukkeiden käyttäjistä onnistuisivat tässä. Lisäksi olisi kohtuullista kertoa myös tutkimuksista, jotka esittelevät päinvastaisia tuloksia kuin yllämainittu selvitys.

Iso-Britannia on ottanut keinovalikoimaansa tupakoinnin haittojen vähentämisen sähkösavukkeiden avulla. Terveysviranomaisilla on velvollisuus kannustaa niihin kokonaan siirtymistä aikuisille tupakoijille, jotka muutoin jatkaisivat tupakanpolttoa. Tuoreimmassa Public Health Englandin raportissa kerrotaan, että ”vuoden 2018 raporttiin verrattuna tämän vuoden raportti todistaa entistä vahvemmin, että nikotiinipitoiset höyryttelytuotteet ovat tehokkaita välineitä tupakanpolton lopettamiseksi ja vähentämiseksi”.

Jotta uusista savuttomista tuotteista olisi hyötyä tupakoinnin haittojen vähentämiseksi, tupakoijan on siirryttävä kokonaan näihin tuotteisiin ja luovuttava savukkeista. Jos et polta, älä aloita. Jos olet aloittanut polttamisen, lopeta. Jos et kuitenkaan aio lopettaa, siirry käyttämään vähemmän haitallisia, savuttomia tuotteita.

Myös täällä Suomessa tarvitaan yhteiskunnallista keskustelua siitä, miten tupakoinnin haittojen vähentäminen uusien, savuttomien tuotteiden avulla voisi auttaa meitä Savuttoman Suomen saavuttamisessa vuoteen 2030 mennessä.

Päivi Mononen-Mikkilä, viestintäjohtaja

Philip Morris Finland

Kommentoi