Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Lukijalta: Kotkan pysäköintipolitiikka uudistuu

Kotkan uuden pysäköintipolitiikan luonnosta esiteltiin 7.4. Etäesittelyyn osallistui vain muutamia asukkaita. Tilaisuudesta tiedottaminen oli aika vähäistä. Kotkassa ei ole voimassa olevia pysäköintinormeja, vaan sekä auto- että pyöräpysäköinnin käytännöt vaihtelevat, joten asian päivittämistä tarvitaan.

Kaupunki tullaan jakamaan kolmeen vyöhykkeeseen, jotka eroavat muun muassa autopysäköinnin maksullisuuden ja pysäköintipaikkojen määrän suhteen. Katutiloja jaetaan uudelleen painottaen erityisesti jalankulun, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen edellytyksiä. Osa autojen kadunvarsipysäköintipaikoista tullaan osoittamaan pyöräpysäköinnille.

Kuulostaa hyvältä teoriassa, mutta esimerkiksi Kotkansaarella maanpäälliset asiakkaiden autopysäköintipaikat vähenevät, jos lisäksi otetaan käyttöön asukaspysäköintitunnukset. Näin pysäköintiä ohjataan yhä enemmän Toriparkkiin.

Kysyessäni Kantasataman tapahtumakeskuksen ja Xamkin kampuksen asiakaspysäköinnistä minulle kerrottiin, että sinne ajatellaan asiakkaiden tulevan paljolti muuten kuin omilla autoilla. Nykyisellä Metsolan kampuksella on selvästi enemmän pysäköintipaikkoja.

Toivon kuitenkin, että iäkkäämmille autoilijoille –  liikuntarajoitteisista puhumattakaan – löytyy pysäköintipaikka myös niiden kivijalkakauppojen läheltä, jotka ovat kauempana Toriparkista. Talviolot aurauksineen on otettava huomioon.

Sähkö- ja hybridiautoille tarvitaan myös omat latauspaikkansa. Kantasataman uusien toimintojen käynnistyessä asioinnin siellä tulisi olla mahdollisimman sujuvaa sekä asiakkaille että henkilökunnalle. Se tarkoittaa riittävästi pysäköintitilaa. Kotkaa ei voi suoraan verrata suurimpiin kaupunkeihin, joissa hyvin toimivalle julkiselle liikenteelle on erilaiset edellytykset sekä maantie- että raideliikenteessä.

Riitta Klemola, Kotka

varavaltuutettu (kesk.)

Kommentoi