Haminalaisen matkatoimistoyrittäjän matkustaja-alus on seissyt Viipurin satamassa jo nelisen kuukautta. Viipurin tulli takavarikoi aluksen, kun yrittäjä oli kuskannut sillä risteilylle porukan, jonka oli tuonut Suomesta linja-autollaan seuramatkalle Venäjälle. Tulli tulkitsi yrittäjän rikkoneen kabotaasisäännöksiä, sillä ulkomaalainen yritys oli tullin mukaan harjoittanut Venäjän sisäistä risteilyliikennettä. Yrittäjä ei tulkintaa allekirjoita. Hänen käsityksensä mukaan risteilyä olisi pitänyt myydä Viipurissa, jotta kabotaasirikkomus olisi täyttynyt. Nyt risteily kuului bussimatkan hintaan ja rahastus oli tehty Suomessa. Muilta osin kaikki luvat olivat yrittäjän mukaan kunnossa. Aivan pienillä sakoilla ei yrittäjä ole pääsemässä pälkähästä, sillä Viipurin tulli on vaatinut häneltä korvauksia lähes 40 000 euron edestä. Aluksi korvaussumma oli 100 000 euroa, mutta sitä on halpuutettu prosessin aikana. En tiedä, onko tuosta summan pienenemisestä vedettävissä mitään johtopäätöksiä, mutta ei se ainakaan minusta vaikuta kovin uskottavalta viranomaistoiminnalta. Harvassa maassa viralliset korvaussummat tuolla tavoin heilahtelevat. Jotenkin vaikuttaa siltä, että Viipurin tullissa on nähty pieni suomalainen yrittäjä oivaksi rahastuskohteeksi. Tämähän ei olisi Venäjän kyseessä olleessa kovin ainutlaatuista. Erinäisiä maksuja siellä on vuosien saatossa mätkäisty mitä kummallisimmista asioista. Kesän jälkeen ilmat ovat viilenemässä ja alus tarvitsi sähköä lämmitystä varten. Ja kas, Viipurin tullin myötävaikutuksella piuha alukseen saatiin ja sisätilat pysyvät kunnossa. Olenkohan ennakkoluuloinen, kun mieleeni tuli ajatus, ettei joku tulliviskaali halua tulevan aluksensa kärsivän kosteushaitoista. Aluksen aika Viipurin satamassa käy vähiin. Sataman purjehduskausi päättyy ensi kuun alussa. Siihen mennessä alukselle on löydyttävä toinen paikka. Hienoa tietysti olisi, jos paikka olisi Suomessa, mutta se lienee epätodennäköistä. Kirjoittaja on Kymen Sanomien Hamina toimituksen toimittaja.