Kymen Sanomat31.1. 6:25
Eräs äiti oli pakotettu laittamaan lapsensa huostaanoton kautta laitokseen koska koulussa ei puututtu kiusaamiseen ja lapsi lopetti koulunkäynnin kokonaan.
itse muistan kouluajoilta kuinka pahimpia koulukiusaajia olivat ns hyvien perheitten lapset. opettajat eivät uskaltaneet talloa parempien ihmisten varpaille ja määrätyt oppilaat saivat vapaasti terrorisoida toisia oppilaita. koulukiusaamisesta tiedetään julkisuudessa vain jäävuoren huippu
Joissain tapauksissa aikuinen syyttää syyttömästi toista osapuolta jotta välttyy kovemmalta tuomiolta. Heittää ilmaan täysin perättömiä syytöksiä, jotka sitten kirjoitetaan totuutena lehtien palstoilla. Tälläisen aikuisen lapsi hakee mallinsa myös kotoa ja myös käyttäytyy sen mukaan toisia kohtaan. Ja se jokaisen oma kullannuppu voi olla se jota syytetään syyttä kiusaamisesta tai koulukiusaamisesta. Silloinko jokaisella aikuisella on oikeus mennä antamaan turpaan lapselle?
Pitääkö minun nyt siis sallia omalle lapselleni, joka on huutelun ja potkimisen uhri, että hän saa olla myös väkivaltainen, tai vieläpä niin että minä vanhempana saan nyt luvan mennä antamaan turpaan sille lapseni luokkakaverille, vaikka ko. lapsen vanhemmat tekevät minkä voivat ja koulu tekee kaiken minkä vaan voi. Jos antaa väkivallalle luvan niin se voi kohdentua myös raivona muihin kuin siihen varsinaiseen ärsyttäjään. Häiriköijä voi olla se sinun lapsesi tai minun oma lapseni - vai tiedät 24 h mitä lapsesi oikeasti tekee kavereidensa kanssa kun et itse ole valvontaetäisyydellä?
Minua kiusattiin koulussa.
Äitini sanoi, että kiusaajat tai oikeastaan heidän vanhempansaovat vain kateellisia, kun meillä ei ole kotona alkoholiongelmia ja vanhemmilla oli töitä. Lisäksi olimme tulleet paikkakunnalle muualta. Sehän se riittää syyksi...
On olemassa myös meitä aikuisia, jotka tietävät, mitä lapsi 24/7 tekee. Jos et itse tiedä lapsesi tekemisistä, älä yleistä ja älä syytä muita. Ja todella kannustan siihen, että omaa lasta kannattaa opetta pitämään puolensa, ei tässä yhteiskunnassa enää käännetä sitä toista poskea!
Inis kirjoitti:On olemassa myös meitä aikuisia, jotka tietävät, mitä lapsi 24/7 tekee. Jos et itse tiedä lapsesi tekemisistä, älä yleistä ja älä syytä muita. Ja todella kannustan siihen, että omaa lasta kannattaa opetta pitämään puolensa, ei tässä yhteiskunnassa enää käännetä sitä toista poskea!
Luotamme siihen mitä lapsemme sanoo, missä kulkee, mitä tekee ja että hän osaa käyttäytyä. Mutta ihanko 100% varmasti voit sanoa missä kouluikäinen lapsesi kulkee ja mitä tekee, miten toimii kavereidensa kanssa 24/7? Koskaan syyllistymättä kiusaamiseen? Eikö oma lapsesi tai sinä ole koskaan jättänyt jotain toista pois leikeistä/kaveripiiristä, tai sanonut toiselle jotain rumaa? Entä jos se silloin ulkopuolelle suljettu kokee sen todella raskaasti ja katsoo sen oikeuttavan väkivaltaan? Tai että silloin tuon ulkopuolelle jätetyn vanhempi on oikeutettu tulemaan paikalle ja antamaan turpiin tuolle toiselle lapselle? Tosin tuo ulkopuolelle jätetty unohti kertoa vanhemmalleen, että oli tapahtumaa ennen käynyt monta kertaa rikkomassa ne muiden tekemät hiekkakakut kielloista huolimatta.
Aikas ahdistavaa jos oikeasti joku valvoo lastaan 24 / 7 periaatteella, eikä salli lapsensa itsenäistyä tai uskalla luottaa siihen että lapsi saa kokeilla siipiään. Reviiri kasvaa iän myötä toivottavasti lapsellakin ja lieka venyy aikuisella, välillä ruotuun palauttaen. Kiusaaminen ei ole sallittua ja sen lopettamiseen on löydettävä asialliset konstit. Väkivalta ei ole oikea ratkaisu tähänkään!
Vastaus: Pahalle kakulle
Kyllä, täydestä sydämestä voin sanoa vastauksen -Kyllä!
Tiedän todellakin, mitä lapseni tekevät!
Uskomatonta, millaisen kiukunpuuskan aina saan aikaan tällä, että minä tiedän, mitä lapseni tekevät.
Huumevalistusilloissa lapseni melkein leimataan huumeidenkäyttäjiksi, sanomalla "et voi tietää" jn ja sitten hermostutaan ja sitten syytellään.
Naurattaa - minäpä tiedän :)
Toivon, että te muutkin tietäisitte.
Elämä opettaa - En tiedä kenen kanssa ja mitä lapseni puhui bussissa koulusta kotiin tullessa, joskus hän myös kävelee kotiin. En tiennyt, että lapseni leipoi kun olin töissä - tiesin että hän on kotona. En olisi uskonut että hän itsenäisesti luki kokeisiin, mutta niin hän teki. Tiesin milloin hän meni Liveen, sillä hän soitti ja kysyi salasanaa. Mitä hän pelasi - en tiedä, jotain niistä peleistä joita kotona on. Aina en siis tiedä täsmälleen mitä lapseni tekee tai kenen kanssa puhuu, mutta luotan siihen että hän osaa käyttäytyä. Tiedän myös sen, että joskus hän tekee jotain mistä tulee huomautuksia, jälki-istuntoa tai rajoituksia kulkemisiin. Luotan siihen, että minulla on selkärankaa kohdata nekin tilanteet ja että hänestä kasvaa aikuinen joka ei hakkaa lapsia edes kostoksi tai salli sitten joskus saadessaan omia lapsia heidäkään tehdä niin.
Ei ole koulupakkoa, vaan opiskeluvelvollisuus ja sen voi suorittaa kotona opiskelemalla. Kiusatun ei tarvitse mennä kouluun tenttimään, vaan voi suorittaa missä tahansa muualla. Ketään ei voi huostaanottaa sen vuoksi, että on kiusaamisesta johtuva koulupelko.Koulun kuuluu järjestää yksityis opetusta. Taistelkaa vanhemmat.
Kotka on ollut vuosia laajalti tunnettu koulukiusaamisen sallimisesta.Kiusaajat ovat usein sossujen suojeluohjelmassa. Opettaja sanoo väkivaltaisista nuorista, että heitä ei saa rangaista,ovat onnettomia, syyntakeettomia reppanoita!!! Ja toinen opettaja sanoi, että ei voi puuttua, koska kiusaajan vanhemmat voivat puukottaa!!!Eräältä yläasteelta jo useampi väkivallan uhri on traumatisoitunut niin pahasti, että joutunut suoraan eläkkeelle.Uhrit ja heidän perheensä syyllistetään, vaikka kiusaajat ja heidän perheensä pitäisi laittaa terapioihin. Jos vanhemmat hakee apua sossusta ja perheneuvolasta lapselleen , niin heidän ainoa apunsa on, että alkavat kiireesti järjestää uhrille huostaanottoa!!! Kiusaajathan kuuluisi huostaan ottaa, kun kerran heidän vanhempansa ovat pahasti epäonnistuneet kasvatuksessaan.
Jätä sähköpostiosoitteesi jos haluat saada kuittausviestin ilmoituksestasi.