Kotka ja Hamina kertovat tänään Northvoltille miksi akkutehdas pitäisi perustaa Etelä-Kymenlaaksoon

16.5.2017 9:15
Kuva: Raimo Eerola
Northvoltin edustajat Malin Fuglesang (vas.) ja projektipäällikkö Peter Nygårds tutustuvat parhaillaan Kotkan-Haminan seudun mahdollisuuksiin. Kotkan kehitysjohtaja Terhi Lindholm, myyntijohtaja Harri Eela Cursorista, Haminan kaupunginjohtaja Hannu Muhonen ja Haminan kaupunkikehitysjohtaja Matti Filppu lobbaavat aluetta vahvasti.
Northvoltin edustajat Malin Fuglesang (vas.) ja projektipäällikkö Peter Nygårds tutustuvat parhaillaan Kotkan-Haminan seudun mahdollisuuksiin. Kotkan kehitysjohtaja Terhi Lindholm, myyntijohtaja Harri Eela Cursorista, Haminan kaupunginjohtaja Hannu Muhonen ja Haminan kaupunkikehitysjohtaja Matti Filppu lobbaavat aluetta vahvasti.

Ruotsalainen Northvolt pitää Kotkaa tai Haminaa mahdollisena akkutehtaansa sijoituspaikkana. Yhtiön edustajat tutustuvat tänään Kotkassa ja Haminassa tarjolla oleviin tontteihin ja seudun osaamiseen. He tapaavat samalla myös Yhdysvaltain entisen suurlähettilään Bruce Oreckin ja Googlen edustajia, jotka eivät epäröi suositella aluetta.

— Kotkan ja Haminan seudulla alueen ehdottomana valttina pidetään logistiikkaa. Helsinki-Vantaan lentoasemalle pääsee Kotkasta tunnissa E18-moottoritietä pitkin, ja juna Pietariin kulkee alueen kautta. Haminan-Kotkan satama on Suomen suurin vientisatama, josta on jatkuvat yhteydet maailmalle, muistutetaan kaupungin tiedotteessa.

Seutu pystyy myös vastaamaan vaatimukseen nopeasta aikataulusta, sillä tonttivaihtoehdot tehtaalle ovat jo olemassa. Yhtiö aikoo tehdä päätöksen tehtaan sijoittamisesta kesän lopulla ja rakennustyöt alkaisivat ensi vuonna.

— Kotkan ja Haminan seudulla korostetaan myös alueen ainutkertaisuutta ja edullisuutta asuinpaikkana. Juuri valmistuneessa seudun yleiskaavaluonnoksessa on kuvattu, kuinka alueelta löytyy ainutlaatuisia kohteita kaupunkiasumiseen sekä erilaisia tontteja merellisestä ja luonnonläheisistä ympäristöistä.

Kotkan-Haminan seutu ei ole yksin liikkeellä saadakseen suurinvestoinnin ja 2500 työpaikkaa alueelle. Koko Kaakkois-Suomi on koonnut voimansa hankkeen taakse.

—  Alueella on vahva teollinen perimä ja se täyttää hankkeen perusvaatimukset, joita ovat sähkön saatavuus, logistiikka ja teollisuuden palvelu- ja tukiverkko. Osaamista tuotekehitykseen tarjoaa alueen ammattikorkeakoulu Xamk sekä Lappeenrannan teknillinen yliopisto (LUT), joka on Suomen ykkönen energiatekniikan alalla.

Työvoimaa alueella on ja paikalliset oppilaitokset ovat valmiina kouluttamaan sitä. Seudun työssäkäyntialueella, joka ulottuu noin 45 minuutin matkan päähän, asuu noin 250 000 ihmistä. Noin 300 kilometriä kattavan kehän sisällä asuu noin 9 miljoonaa ihmistä.

Kun Kaakkois-Suomesta luo katseen itään, osuu sektoriin seitsemän autotehdasta ja Pietarin alueen yliopistot. Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorissa tiedetään, että Venäjän läheisyys ei ole välttämättä helppo asia kansainvälisille investoijille.

— Venäjäkin siirtyy pikkuhiljaa sähköautoihin, joten Kaakkois-Suomeen sijoittuvalle akkutehtaalle riittäisi markkinoita valloitettavaksi, muistuttaa myyntijohtaja Harri Eela Cursor Oy:stä.

Northvolt ei ole ainoa akkutehdasta puuhaava yhtiö. Eelan mukaan Eurooppaan sijoittuu lähivuosina toistakymmentä vastaavaa teollisuuslaitosta.

Johanna Vehkaluoto