112-päivänä muistutetaan: allerginen reaktio voi olla hengenvaarallinen — katso video adrenaliini-injektorin käytöstä

11.2.2017 9:02
Kuva: Kimmo Seppälä
Jos allergiakohtaus etenee nopeasti ja sen yhteydessä ilmenee hengitysvaikeuksia tai suun ja nielun turpoamista, on aiheellista soittaa hätänumeroon. Kuvassa Kymenlaakson pelastuslaitoksen ensihoitaja Aki Seppälä.
Jos allergiakohtaus etenee nopeasti ja sen yhteydessä ilmenee hengitysvaikeuksia tai suun ja nielun turpoamista, on aiheellista soittaa hätänumeroon. Kuvassa Kymenlaakson pelastuslaitoksen ensihoitaja Aki Seppälä.

Anafylaktinen sokki on hengenvaarallinen tila. Reaktio voi tulla ruoka-aineesta, lääkkeestä tai vaikkapa ampiaisenpistosta. Allergikoilla on omat lääkkeensä, mutta raju reaktio vaatii aina soiton hätänumeroon. Anafylaksia on yksi tänään vietettävän 112-päivän teemoista.

Anafylaktinen sokki tarkoittaa nopeasti kehittyvää, äkillistä yliherkkyysreaktiota. Oireet ovat moninaisia, vakavimpina niistä kasvojen, suun ja nielun turpoaminen. Lisäksi voi olla ihon punoitusta ja kutinaa, pahoinvointia ja vatsakipuja. Ihoreaktiot ovat kaikkein yleisimpiä.

Varsinkin ruoka-allergikot ovat yleensä tietoisia herkkyydestään. Jos takana on jo vakava kohtaus, voi lääkäri määrätä mukana kannettavan adrenaliini-injektorin. Yleisin tuotenimi on Epipen.

Kynää voi käyttää myös ulkopuolinen, mikäli kohtauksen saanut ei sitä itse pysty tekemään. Allergikkojen kannattaakin kertoa läheisilleen kynästä ja neuvoa sen käytössä. Allergia- ja astmaliitto on teettänyt myös anafylaksiarannekkeen, jota vakavista yliherkkyyksistä kärsivät voivat kantaa.

Katso ohessa oleva Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistyksen teettämä opasvideo, jossa neuvotaan adrenaliini-injektorin käytössä.

112-päivän tapahtumat Etelä-Kymenlaaksossa

Kotkan paloasema kello 10—14

Haminan paloasema kello 10—14

Klamilan VPK kello 11—14

Tiutisen VPK kello 10—13

Siltakylän VPK kello 10—13

Pyhtään VPK kello 10—13

Aino Mehtälä