Leikitäänkö peiliä tai valokuvaajaa? — Vieläkö muistat perinneleikkien säännöt?

25.6.2016 16:03
Kuva: Juha Rika

Perinteiset pihaleikit onnistuvat ilman erityisiä varusteita. Ruutua voi hypellä yksinkin. Leikeistä saa kehitellä omia versioita. Tässä vinkkejä viikonloppuun.

Kymmenen tikkua laudalla

Leikkiin tarvitaan vähintään kolme pelaajaa. Aseta lauta kuin keinulaudaksi kiven tai muun korokkeen päälle. Kerää laudan maassa olevaan päähän kymmenen puutikkua.

Yksi pelaajista arvotaan etsijäksi. Joku polkaisee nopeasti laudan koholla olevaan päähän niin, että tikut lentävät ympäriinsä. Etsijä kerää tikut, ja samalla muut juoksevat piiloihin. Kun kaikki tikut ovat laudalla, etsijä huutaa ”kymmenen tikkua laudalla” ja alkaa etsiä piiloutuneita.

Kun etsijä löytää jonkun piilossa olijan, kumpikin juoksee laudan luo. Jos etsijä ehtii ensin, löydetty jää vangiksi odottamaan muidenkin löytymistä. Jos löydetty ehtii ensin laudalle, hän polkaisee tikut uudellen lentoon ja juoksee piiloon. Muut piilossa olevat voivat pelastaa vangeiksi jääneet, jos he ehtivät polkaisemaan tikut ennen etsijää. Kun kaikki on löydetty, joutuu ensimmäisenä löydetty etsijäksi.

Peili

Leikkijöistä yksi seisoo selin muihin. Hän on peili. Muut astuvat noin 20 metrin päähän peilistä. Kun peili on selin, muut yrittävät liikkua kohti peiliä. Peili kuitenkin aina välillä yllättäen kääntyy. Liikkujien pitää silloin äkkiä pysähtyä. Jos peili ehtii nähdä jonkun liikahtavan, tämä joutuu palaaman lähtöviivalle. Se, joka ehtii ensimmäisenä koskettaa peiliä ja huutaa oman nimensä, on seuraava peili.

Ruutuhyppely

Piirrä kepillä hiekkaan tai liidulla asfalttiin ruudukko, esimerkiksi kymmenen ruutua. Varaa kullekin hyppääjälle litteä kivi. Yksittäiseen ruutuun hypätään aina yhdellä jalalla ja kahteen vierekkäiseen tasajalkaa. Ruudukon päässä voi olla pyöreähkö kaksoisruutu, jossa pelaaja kääntyy ympäri.

Ensimmäinen hyppääjä heittää kivensä ruutuun yksi ja hyppää siihen yhdellä jalalla. Hän nostaa kiven yhdellä jalalla seisten ja hyppää takaisin aloitusviivan taakse. Hyppäävä jalka ei saa osua viivalle eikä ilmassa oleva jalka koskettaa maata. Jos tämä onnistuu, leikkijä saa jatkaa. Hän heittää kiven ruutuun kaksi ja jatkaa itse perässä. Näin jatketaan kunnes leikkijä tekee virheen. Kiveä ei saa heittää väärään ruutuun, ei saa hypätä viivalle, horjahtaa tai ottaa toisella jalalla tukea maasta. Virheen jälkeen seuraava leikkijä saa yrittää.

Leikin voittaa se, joka on ensimmäisenä heittänyt kiven joka ruutuun ja hyppinyt ruudukon läpi.

Toisessa versiossa vältetään hyppäämästä kiven merkitsemään ruutuun. Leikkijä hyppii joka kierroksella koko ruudukon läpi yhtä ruutua lukuunottamatta. Käännyttyään ruudukon päässä leikkijä suuntaa takaisin ja nostaa matkalla kiven mukaansa osumatta kuitenkaan kyseiseen ruutuun.

Polttopallo

Leikkialueelle piirretään iso ympyrä. Leikkijät seisovat ympyrässä. Yksi leikkijöistä seisoo polttajana ympyrän ulkopuolella. Polttaja yrittää osua pallolla ympyrän sisällä olevia polven alapuolelle. Polttaja ei saa astua ympyrän sisään. Ne, joihin pallo osuu, joutuvat myös polttajiksi. Viimeiseksi ympyrään jäänyt on voittaja.

Puuhippa

Jokainen leikkijä valitsee itselleen puun, jossa asuu. Yksi leikkijöistä on ilman puuta. Kun hän huutaa: ”Talo palaa, pakko vaihtaa”, täytyy kaikkien leikkijöiden vaihtaa puuta. Ilman puuta ollut leikkijä saa yrittää samalla saada itselleen puun. Se, joka jää ilman puuta, jää uudeksi huutajaksi.

Värit

Yksi leikkijöistä on väri, joka seisoo seinää vasten selin muihin. Toiset asettuvat lähtöviivalle noin 20 metrin päähän väristä. Väri sanoo: ”Se, kenellä on keltaista väriä vaatteissa, saa liikkua kolme kukonaskelta eteenpäin”. Värin käskyt vaihtelevat koko ajan ja askeltyyppiä voi myös vaihdella. (esim. jättiläinen, hiiri). Se, joka ensimmäisenä pystyy koskettamaan väriä ja huutamaan oman nimensä, on seuraava väri.

Valokuvaaja

Valokuvaajaksi valittu leikkijä tarttuu jokaista leikkijää vuorollaan kädestä kiinni, pyörittää muutaman kerran ympäri ja päästää irti. Leikkijä jää siihen asentoon, mihin pyörityksen jälkeen sattuu pysähtymään. Pyöritettyään kaikki leikkijät valokuvaaja arvioi, kuka on jäänyt hassuimpaan asentoon eli kenen ”valokuva” on paras. Parhaasta tulee uusi kuvaaja.

Lähde: Perinneleikit ry, Mannerheimin lastensuojeluliitto

Juttu on julkaistu alun perin Kymen Sanomien kesälehdessä.

Anne Kotiharju