Fenniarailin dieselveturit alkavat kesällä kiskoa vientipuuta Mussalon satamaan

10.2.2016 19:19
Kuva: Kimmo Seppälä
Ivo Zapletal ja Karel Melichar tekivät keskiviikkona Kotkassa takuuasennuksia tšekkiläisvalmisteisille vetureille.
Ivo Zapletal ja Karel Melichar tekivät keskiviikkona Kotkassa takuuasennuksia tšekkiläisvalmisteisille vetureille.

Fenniarail-raideoperaattorin kolmea vielä käyttämätöntä sinistä veturia takuuhuollettiin keskiviikkona Kotkassa. Neitsytmatkoilleen veturit pääsevät tällä tietoa tulevana kesänä, ja matkat tietävätkin sitten tuntikausien puksutusta rauhallista alle 90 km/h tahtia. Päätepisteet Kemijärvi ja Kotka ovat toisistaan suunnilleen niin kaukana kuin Suomessa rautateitse pääsee.

Fenniarailin tällä tietoa ensimmäiset lastit ovat Kaukoidän vientiin menevää saha- ja höylätavaraa sekä liimapuuta. Yhtiö on sopinut Kemijärvellä toimivan Lappi Timberin kanssa rautatiekuljetusten aloittamisesta.

— Kotkahan on meille melkein kotipesä, kun veturit ovat siellä ja siellä ovat myös yhtiön pääomistajat, Renniareilin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo kuvaa. Luonnollista hänen mukaansa on, että Haminan—Kotkan vientipainotteinen satama on tuleville rahtikuljetuksille hyvin todennäköinen päätepiste.

Fenniarail on päätynyt erilaiseen ratkaisuun kuin VR eli hankkimaan dieselvetureita sähköisten sijasta. Yhtiössä on laskettu, että edes suomalainen sähköä suosiva energiapolitiikka ei sulata investoinnin edullisuutta. Dieselillä myös pääsee, vaikka sähköinen rataverkko ei johonkin tehdasalueelle ulottuisi.

Hannele Karppinen