Ei lehteä ilman laivalistaa

18.9.2008 10:09 | Päivitetty: 3.2.2011 10:32

Monilta lukijoilta jää luultavasti huomaamatta Tänään-sivuilla ilmestyvä laivalista, jossa kerrotaan satamaan saapuneiden ja sieltä lähteneiden laivojen nimet. Joillekin se on kuitenkin tärkeä osa aamuista lehden lukuelämystä.

– Aikaisemmin eräs pappa soitti aina, kun laivalista puuttui lehdestä, paljastaa Kymen Sanomien toimituksen sihteeri Marja-Leena Poikulainen.

Tänä päivänä satamat tiedottavat laivoista nettisivuillaan. Aikaisemmin tiedot laivoista saatiin lehteen postin tai lähetin mukana. Kymen Sanomien päätoimittaja Markku Espo tuli Eteenpäin-lehteen töihin kesällä 1971. Tuohon aikaan laivalista oli niin tärkeä, että se haettiin satamasta, jos sitä ei muuten kuulunut.

– Listat oli ripustettu satamakonttorin ikkunaan. Ne kirjoitettiin kynällä muistiin, kun muitakaan vehkeitä ollut.

Vielä 70-luvulla tuli aika paljon palautetta, jos laivalista ei ollut lehdessä.

– Silloin laivalistalla oli aivan oikeasti informaatioarvoa, tietysti merimiehille jotka odottelivat jobia ja satamatyöläisille, joista osa oli prikkamiehiä. He pääsivät töihin vain silloin, kun laivoja oli enemmän. Listasta nähtiin myös, mitä lastia oli tulossa. Lastin laatu määräsi palkan, Espo kertoo.

Tänä päivänä laivalistaa julkaistaan perinteen takia.

– Kovinkaan moni ei hermostuisi, jos laivalista poistettaisiin lehdestä. Se on kuitenkin kaunis ja hieno perinne satamakaupungissa, Espo toteaa.

Laivalistoja julkaistiin alueen lehdissä jo 1800- luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Esimerkiksi syyskuun 19. päivänä 1908 Haminan Lehdessä uutisoitiin laivojen liikkeistä tähän tapaan: ”Torstaina selwitti ulos saksalainen höyrylaiva Stad Schleswig; tuli ruotsalainen kuunariparkki Kanton tyhjänä, lastaa pätkiä. Perjantaina tuli norjalainen höyrylaiva Baltic Saksasta tyhjänä, lastaa sahatawaraa; ranskalainen höyrylaiva Julla, lastaa kimpiä. Ulosselwitti ruotsalainen höyrylaiva Merkur propsilastissa”.

– Laivan saapuminen oli kaupungille elintärkeä asia – kaupunki eli niin tiiviisti sataman rytmissä, kertoo Kotkan satamasta historiikkia valmisteleva Juhani Saarinen.

Laivojen saapumisen vanavedessä huolintaliikkeet ja kaupat ilmoittelivat kaukomailta saapuneista kangaseristä ja muista kulutushyödykkeistä. Esimerkiksi Kotkan Sanomissa 3. lokakuuta 1883 ilmoitettiin: ”Nyt tulleita: Dohvelia, Werkoa sekä useamman laatuista Lanellia. Päällysvaatteuksia niinhyvin Herroille kun Naisille”.

Saarisen mukaan ensimmäisissä Kotkan lehdissä kerrottiin myös höyrylaivalla tulleista matkustajista. Lehdissä saatettiin kertoa jopa kaupungissa vierailevien henkilöiden majoituspaikat. Laivat pitivät vielä 1800-luvulla matkustavaisten luetteloa.

Saarinen uskoo, että luettelot olivat pienen paikkakunnan piire.

– Oli tärkeää tietää, minkälaisia ihmisiä kaupunkiin on tullut. Muun muassa puhelinyhdistyksen perustamisaika selviää suunnilleen sen mukaan, milloin muuan Daniel Waden saapui laivalla Kotkaan ja majoittui Hotelli Skandiaan. Hän kävi täällä kaksi kertaa vuonna 1883 ja toi puhelimen tullessaan.

Petra Tynninen