Liikennekeskuksella todellista laatua joukkoliikenteeseen

8.10.2017 4:00

Päivi Taussi puuttui kriittisesti asiaan, joka todella tarvitsee uutta tarkastelua (KySa 28.9.). Kyse on siis Kotkan kaupunkisuunnittelussa valmisteilla olevasta keskustan osayleiskaavasta ja siihen sisältyvistä joukkoliikennettä koskevista ratkaisuista.

Tuntuu siltä kuin suunnitelmia valmistelevat tahot eivät olisi itse koskaan kaukoliikenteen busseja käyttäneet.

Niin kaupunkisuunnittelun viranhaltijat kuin suuri osa asian valmistelussa mukana olleista kunnallisista luottamushenkilöistä näyttävät hurahtaneet kaukoliikenteen osalta laatupysäkki-ideaan. Siinähän kaupunki pakenee jo kaavoittamisvaiheessa vastuutaan joukkoliikenteen järjestelyissä sellaisen epämääräiseen idean taakse, että ”kyllä ne ihmiset bussia odotellessaan Kotkan torin kulmilla voivat mennä kapsäkkeineen ja muine matkatavaroineen norkoilemaan joihinkin jo valmiina oleviin liiketiloihin”. On siinä laatupysäkkiä ihan toden teolla.

Kantasatama-hankkeen asemakaavassa oleva liikennekeskus, joka mahdollistaisi bussi- ja junaliikenteen yhdistämisen, halutaan nyt heittää romukoppaan ja jättää kaukobusseilla matkustavat oman onnensa nojaan ilman lämpöisiä odotus- ja wc-tiloja. Tuntuu siltä kuin suunnitelmia valmistelevat tahot eivät olisi itse koskaan kaukoliikenteen busseja käyttäneet, kun suunnitteilla olevaa laatupysäkkiratkaisua verrataan jopa Helsingin Kamppiin. Jos näin on, kannattaisi suunnittelijoiden edes kerran pistäytyä bussilla Helsingissä, niin näkisivät, miten asiat ratkaistaan oikein.

Kannattaisi myös todella miettiä, miten ja millaisessa laatupysäkissä torin kulmilla parinkymmenen asteen pakkasessa 20-40 henkeä odottelee yhtäaikaa matkalaukkuineen kaukoliikenteen bussia. Kysymys ei siis ole vain parista kolmesta mummosta ja papasta, vaan todellakin busseihin noustaan nykyään hintakilpailun tuloksena suurin joukoin. Ainakin Helsinkiin menevissä busseissa olen tavannut tuttuja, jotka aiemmin ajelivat pääkaupungin väliä bemareilla ja audeilla. Kas kun nykyisin voi tuon matkan taittaa bussilla edestakaisin halvimmillaan jopa kuudella eurolla!

Kun kaupunkisuunnittelussa nyt valmistellaan konsulttityönä mahdollisuutta Kustaankadun muuttamisesta niin sanotuksi shared space -tilaksi niin toivoisin, että keskustan osayleiskaavan tullessa valtuuston päätettäväksi siellä olisi vaihtoehtona tarjolla myös Kantasatamaan sijoittuva liikennekeskus uudelleen arvioituna.

Kun uusi sisääntulotie Kantasatamaan toteutuu kaavoituksen myötä, niin järkevimmältä tuntuisi ainakin näin maallikon mielestä koko joukkoliikenteen yhteinen liikennekeskus, jossa niin kauko- kuin paikallisliikenteen bussit, samoin kuin junat ja taksit saisivat kohtaamispisteen. Se olisi todellista laatua joukkoliikenteeseen ja samalla edistäisi koko joukkoliikenteen sujuvuutta. Tuo sujuvuushan on myös kaupunkistrategian mukainen tavoite.

Pentti Välipakka ( vas.sit.), Kotka