Rantarata on järjetön utopia

18.4.2017 4:00

Pentti Tiusanen haaveilee edelleen rantaradasta (KySa 11.4.).

Hän väittää, että matka-aika Kotkasta Helsinkiin supistuu 40 minuuttiin. Helsinki-Lahti intercity-matka kestää 49 minuuttia, Kotka on vähän kauempana. Tämä tarkoittaisi sitä, että juna ei pysähdy Porvoon eikä Loviisan kohdalla.

Myös muuttopaine jäi minulle epäselväksi. Tarkoittiko Tiusanen, että Kotka-Haminan talousalueelle muuttaisi lyhyellä aikavälillä 50 000 asukasta vai että pääkaupunkiseudulle muuttaa 50 000 asukasta, josta jokin osa ohjautuisi kaakonkulmalle. Mistä saadaan tontit ja asunnot näille muuttajille? Lahdesta kuukausilippu maksaa 350 euroa (noin 9 euroa/matka) ja kertalippu IC-junaan 16 euroa. Kun lasketaan vielä kalliimpi kunnallisvero ja julkinen liikenne, niin ei se niin loistavaa olekaan.

Sitten se rautatie. Vähän aikaa sitten kerrottiin, että metron jatkaminen Sipooseen, 15 kilometriä, maksaa noin 600–800 miljoonaa euroa. Yksinkertaisella laskuopilla 130 kilometrä raskaampaa rautatietä maksaisi vähintään kuusi miljardia euroa. Tälle investoinnille 50 vuoden poisto ja kahden prosentin vuosikorko tekisi 240 miljoonaa euroa vuodessa. Yhdeksän euron lippuhinnalla jokaisen vuoden 27 miljoonaa ensimmäistä matkustajaa maksaisivat pelkästään korkoa ja lyhennystä, siis joka päivä 74 000 matkaa! Sen jälkeiset matkustajat kattaisivat polttoaineen, henkilökunnan ja kunnossapidon menoja.

Rahtia tälle rataosalle ei tule. Vai kuvitteleeko joku, että Keravan keskusvarastolta lähtisi kaupan auto Helsingin asemalle, jossa tavarat siirrettäisiin junaan. Kotkan – tai Porvoon tai Loviisan – asemalla lasti siirtyisi taas autoon, joka veisi kuorman kauppaan.

Kannattaisiko nyt lopettaa tämä järjetön utopia ja päästää maanomistajat vuosikymmenien mittaisesta pannasta. Ratavaraus tarkoittaa sitä, että saa viljellä, mutta ei rakentaa; mahdollinen uusi linjaus tuo toisen kieltoalueen. Vai onkohan Tiusasella erilainen matematiikka?

Mutta toisten rahoillahan voi tehdä mitä tahansa. Saatiinhan Tiutisen koulun lopettaminenkin kannattavaksi, kun koulutoimen ei tarvinnut maksaa vuokraa.

Matti Suokas, talousneuvos, Kotka