Tyrkyttäminen tappaa kivijalkakaupan

15.4.2017 4:00

Takavuosina minulla ja vaimolla oli yksi kauppa, jota välttelimme. Astuessamme sisään, hyökkäsi myyjä kimppuun välittömästi. Tarkoituksemme niin siellä, kuin muissakin kaupoissa on vain katsella. Välittömässä avuntarpeessa emme suinkaan kauppaan astuessamme koskaan ole. Jos jotakin satuimme löytämään, oli myyjä kimpussa tarjoamassa eri värejä samasta tuotteesta. Lopuksi vielä tyrkytettiin tuotteita, joita myytiin kassojen välittömässä läheisyydessä.

Kaikesta näki sen, että uusi käytäntö on nuijittu kabineteissa pöytään yhden yön aikana.

Nyt tämä asiakaspalvelukaapuun naamioitu tapa ”palvella” asiakasta on laajalti levinnyt muihinkin kauppoihin ja samalla on lisätty kierroksia. Toisaalta kuitenkin silloin, jos apua oikeasti etsit, ovat myyjät yhtä vaikeasti saatavilla kuten ennenkin.

Asioidessamme eräässä paikallisessa liikkeessä saimme pohjakosketuksen. Ovella toivotettiin tervetulleeksi kauppaan, jonka jälkeen välittömästi käytiin kimppuun hyvinkin päälleliimatulla tavalla. Kaikesta näki sen, että uusi käytäntö on nuijittu kabineteissa pöytään yhden yön aikana.

Ollessamme lähempänä kassoja hyökkäsi paikalle toinen myyjä. Hän pinkeänä esitteli itsensä nimeltä ensin ja sitten tuli kaavamaisen harjoiteltu ”kuinka voin palvella”. Vastasimme jotakin sellaista, joka ei ehkä enää ollut sitä, mitä äiti aikoinaan opetti. Tämän jälkeen äänestimme jaloillamme ja poistuimme.

Pitkään olemme olleet sitä mieltä, että kivijalkakauppoja tulee kannattaa. Nyt olemme muuttaneet mielemme. Netissä saa tehdä ostoksensa kaikessa rauhassa.

Kysymys kuuluukin, että luuleeko joku kauppa todellakin edistävänsä myyntiä tällä tavalla? Meidät tämä valtavirran omaksuma tyyli karkoittaa kaupoista. Palvelun parantaminen tarkoittaisi sitä, että myyjät olisivat helpommin saatavilla. Ei sitä, että jo ovelta hyökätään kimppuun. Kaupoissa kiertely ja katseleminen taitaakin siis nykyään olla kiellettyä.

Ihmisillä on monenlaisia rajoitteita elämässään. Yksi tällainen on paniikkihäiriö. Eräs tapa itsehoitaa paniikkihäiriötä, on pikkuhiljaa totutella kaupassakäyntiin. Alkaen pienistä myymälöistä ja siitä siirtyen käymään yhä suuremmissa marketeissa. Paniikkihäiriöstä kärsivälle suurin ponnistus on kassatilanne. Siinä joutuu jonottamaan vuoroaan peläten kohtausta. Joutuu ottamaan ihmiskontaktin.

Tyrkytystyyli tekee paniikkihäiriöstä kärsivälle kaupassa käymisestä käytännössä mahdotonta. Ruokakaupoissa asioiminen vielä onnistuu, mutta kaikki erikoisliikkeet ovat täysin poissa laskuista. Ruokakauppoihin tämä uusi tapa ”palvella” tuskin koskaan rantautuu. Siltä pelastaa asiakkaiden runsas määrä.

Kaupanteko siirtyy meillä nyt käytännössä nettiin ja teemme sen tällä kertaa omatunto puhtaana. Jos asiakasta kiusataan tällä tavalla, ei enää ole mitään syytä ajatella kivijalkaliikkeen parasta.

Kimmo Sandberg, Kotka