Outletin jäljet loppuvat verokeitaaseen

13.3.2017 4:00

Puolen miljardin euron luksusmuotikeskuksen rakentamisen Kotkaan piti alkaa 2015. Rahoittajaa ei vielä näy. Hankkeen taustayhtiöiden ja -henkilöiden jäljet johtavat Kyprokselle, Bermudalle ja Luxemburgiin rekisteröityjen yritysten kautta itään. (Suomen Kuvalehti 8/17).

Kun selvittää liikemies Cameron Sawyerin monimutkaista bisnesvyyhteä voi todeta, että kaikki ei siedä päivänvaloa. Sawyer on liikekumppaniensa kanssa perustanut Kotkaan kaksi osakeyhtiötä, joista toinen hoitaa kiinteistösijoitusta ja toinen outlet-puolta. Yhtiöiden yhteenlaskettu tappio vuonna 2015 oli 840 000 euroa, liikevaihtoa yhtiöllä ei ollut.Yhtiömuoto on erittäin monipuolinen ja pirstaleinen. Venäläisiä liikemiehiä vilisee Sawyerin ympärillä ja tiedottaminen on tietysti salaista.

Kotka on satsannut hankkeeseen erittäin paljon 400 000 euroa. Vaikka summaa on vähätelty, on se veronmaksajalle merkittävä. Päättäjämme ovat tehneet taustatyötä pitkin maailmaa, Miami, Azorit, Milano, Kiina, Venäjä on käyty. Bensaa on palanut ja etanoita syöty. On puhuttu täysin utopistisia turistikaravaaneja, realiteetti ei ole kuulunut kokouspuheisiin. Kaupunginjohtaja Henry Lindelöf on todennut, että ”Kotka nousee kansainväliseen tietoisuuteen, meistä tulee kaupunki, jonne tullaan viettämään aikaa rentoutumiseen, viihteen, kulttuurin ja shoppailun ainutlaatuisessa yhdistelmässä.” Näin Milanossa 2016.

Kaupungin päättäjien on korkea aika tehdä selväksi, mitä he oikein haluavat, hassataanko lisää veroeuroja epätodellisiin hankkeisiin vai olisiko jo aika kääntää katseet muualle. Lindelöfin aikakaudella kaupunki on sukeltanut surkimusten joukkoon. Epäonnistuneet investoinnit ja epäystävällinen suhtautuminen yrittäjyyteen ovat ajaneet kaupungin työttömyyden sellaiseen tilaan, ettei sitä voi missään olosuhteissa pitää hyväksyttävänä.

Kunnan kassaan on tulossa 73 miljoonan euron jättipotti, ja päättäjiä syyhyää, mihin eurot hassataan. Jäitä hattuun ja järki käteen, koska velkataakka on mahtava, varat on suunnattava velan lyhentämiseen sekä homekoulujen ja katujen kunnostukseen. Halleja meillä on aivan tarpeeksi. Karhuvuoren kuntoradan ”murhamäki” on edelleen korjaamatta. Vai jatketaanko linjalla väripilarit, siniset siltavalot, meri- vai satamakaupunki?

Seppo Vaahtera, Kotka