Suolaus on tielle valtava rasite

10.3.2017 4:00

Nykymuotoinen tienpintojen talvikunnossapito hipoo järjettömyyden rajaa. Suolan käyttö on riistäytynyt hallinnasta! Kuka tarvitsee suolaa teille? Kysymystä voitaisiin jatkaa, kysymällä: pitääkö talvikaudella jäljitellä kesäolosuhteita?

Ajoneuvoille on määritelty talvirengaskausi, jonka lisäksi nopeusrajoitukset ovat alhaisemmat. Perusasiat ovat kokolailla mallillaan. Suolan käyttö ei suoranaisesti torju liukkautta, vaan idea perustuu lumen ja jään sulattamiseen. Lämpötilojen vaihdellessa nopeasti on suolattu tienpinta usein erittäin liukas. Näkyvyys tahmaisen loskan peittämän tuulilasin läpi on hetkittäin olematon. Suolauksen puolustajien – keitä sitten lienevätkin – ei pidä hurskastella turvallisuudella, se on kestämätön peruste.

Vaihtoehtoisia menetelmiä liukkauden torjuntaan on. Nykyisellä tekniikalla pystytään mekaanisesti poistamaan jää sekä lumi riittävän hyvin ja murskeella hoituu loppusilaus. Mikäli joiltain risteysalueilta on ”aivan pakko” sulattaa jää pois, löytyy siihen tarkoitukseen muitakin tuotteita kuin suola.

Suolaus on valtava rasite tienpinnoille. Ajoneuvoille aiheutuvat korroosiovauriot ovat kokonaisuutena tolkuttomat, eikä niitä vaurioita kukaan korvaa. Jos suolan käyttö tienpidossa olisi uusi asia, ei sitä tultaisi ympäristösyistä hyväksymään. Ylisuuret natriumpitoisuudet eivät kuulu luontoon eivätkä pohjavesiin. Minkään yksityisen tai yhteiskunnallisen toiminnan ei tule tietoisesti aiheuttaa haittaa eikä vahinkoa kenellekään. Tämä on ehdoton lähtökohta.

Seuraavat vaalit ja sitä seuraavat vaalit lähestyvät jälleen, joten muistetaan kysyä ehdokkailta myös tieasioista.

Esa Toivola, Hamina