KOLUMNI

Kolumni: Ei aikaa ladata akkuja

29.4.2017 13:15 | Päivitetty: 29.4.2017 16:14

Maailmalta odotellaan tänä kesänä isoja päätöksiä myös täällä Kotkan — Haminan seudulla. Tarkoitan kahden akkuja valmistavan yhtiön Northvoltin ja Teslan ratkaisuja siitä, mihin ne aikovat sijoittaa uudet sähköautojen akkuja valmistavat tehtaansa.

Molemmat investoinnit ovat useiden miljardien luokkaa, joten mistään akkupajoista ei ole kyse. Eurojen lisäksi tehtaat tuovat kohdemaahan tuhansia työpaikkoja suoraan ja välillisesti.

Teslan tapauksessa ministeri Mika Lintilä (kesk.) ehti jo heittää hiekkaa rattaisiin Kotkan — Haminan alueen osalta, kun mies katsoi velvollisuudekseen vetää kotiinpäin ja ryhtyi Vaasan Tesla-mannekiiniksi.

Aluksi Lintilän toiminta nosti ainakin minulla verenpaineen entistäkin korkeammalle, voisi sanoa huippulukemiin. Nyttemmin se on tasaantunut ja laskenut totutulle tasolle.

Olen sisäistänyt, ettei yhden keskustaministerin toiminnalla paljon ole painoarvoa, kun kansainvälinen jättiyhtiö tekee ratkaisujaan. Sillä on merkitystä, miten investointeja havitteleva alue itse pystyy kertomaan noille yhtiöille tarjoamistaan vahvuuksista.

Tällä viikolla tehdashankkeensa julkistanut Northvolt on kertonut, että tehtaan sijoituspäätökseen vaikuttavat muun muassa ympäristölupakäytännöt, jäähdytysveden läheisyys, paikallinen työvoimatarjonta ja logistiikka, johon kuuluvat satamat, rautatiet ja lentokentät.

Kotkan — Haminan seutu täyttää kriteerit loistavasti, sillä jäähdytysvettä riittää, kysykää vaikka Googlelta. Täällä on Suomen paras satama, rautatiekin löytyy ja lentokentälle on vain reilun tunnin matka. Paikallinen työvoimatarjontakaan ei eteläisessä Suomessa tule olemaan ongelma ja luvatkin järjestyvät jouhevasti.

Ai niin, meinasi unohtua Northvoltin ilmoittama yksi tärkeä kriteeri. Tehtaan on oltava alueella, joka houkuttelee erikoistuneita insinöörejä Aasiaa ja Yhdysvaltoja myöten. Tämähän on sellainen alue.

Nyt tarvitaan kovaa lobbausta niin Teslan kuin Northvoltinkin suuntaan. Ei ole varaa jäädä lataamaan akkuja, vaan pitää painaa täysillä, Cursor.

Kirjoittaja on Kymen Sanomien Haminan toimituksen toimittaja.

ANTTI-JUSSI LARVIO