Konsertti

Satuooppera nuorten taitajien seurassa

1.6.2017 4:00
Kuva: Lumikki Haaja
Prinsessa ja villijoutsenet -satuooppera toteutettiin Kymi Sinfoniettan, paikallisten taiteilijoiden ja musiikkiopistojen yhteistyönä.
Prinsessa ja villijoutsenet -satuooppera toteutettiin Kymi Sinfoniettan, paikallisten taiteilijoiden ja musiikkiopistojen yhteistyönä.

Kymi Sinfonietta vahvistettuna Kotkan seudun ja Pohjois-Kymen musiikkiopiston soittajilla Kotkan konserttitalossa 30.5. Kapellimestari Esa Heikkilä. Oopperakuoro KSMO:n ja PKMO:n laulajia. Valmennus Leena Arffman ja Mari Lavikainen. Ohjaaja Piia Kleimola. Nuoret solistit: Okko Lakka, Joel Nachtigall, Inka-Liisa Piispa, Neea-Noora Piispa, Lotta Pylkäs, Maria Urpalainen. Oopperan solistit: Emilia Vesalainen-Pellas, Leena Arffman, Helena Berg, Kai Huopainen, Peter Nordman, Juha Pikkarainen.

Kymi Sinfoniettan idea yhdistää nuorten solistien konsertti satuoopperaan saavutti toivotun tuloksen. Kuulijoita oli paikalla totuttua nuorten konserttia huomattavasti enemmän. Tällä kertaa solistien instrumenttivalikoima jäi ohueksi, kun lavalla esiintyi ainoastaan laulajia ja jousisoittajia.

Papagenon aariassa oopperasta Taikahuilu baritoni Okko Lakka tarjosi ilmeikkään esityksen. Miellyttävä sointi olisi voinut saada lisäarvoa hieman voimallisemmasta otteesta.

Mezzosopraano Lotta Pylkäksen yleisilme jäi myös hieman hennoksi. Viehättävä sointi ja luonteva olemus innostivat kuulijoita Ruhtinas Orlofskyn aariassa operetista Lepakko.

Gabriel Faurén Elegiassa nuori sellisti Inka-Liisa Piispa tavoitti levollisia kaaria ja notkeissakin kuvioissa sointi pysyi hallitulla tasolla. Keskittynyttä intensiteettiä ja koskettavaa surumielisyyttä kuultiin Joel Nachtigallin tulkinnassa Edward Elgarin Sellokonserton 1.osasta.

Neea-Noora Piispa ihastutti kuulijoita puhtaudella, soinnin kvaliteetilla ja notkealla tekniikallaan W. A. Mozartin Viulukonserton G-duuri Allegro-osassa. Sellisti Maria Urpalainen on tulevaisuuden lupaus, joka innosti yleisön bravo-huutoihin David Popperin Unkarilaisessa rapsodiassa. Sen lennokkaat taiturihaasteet hän selvitti vaivattomalla tekniikallaan.

Jaakko Kuusiston satuooppera Prinsessa ja villijoutsenet on harmonisen luontevaa musiikkia. Sen ilmeikkään orkesteriosuuden kapellimestari Esa Heikkilä piirsi esiin luontevalla tavalla.

Oopperan solistiosuuksista vastasivat seudun parhaat voimavarat. Emilia Vesalainen-Pellas prinsessan osassa antoi äänensä soida kirkkaan helkkyvänä. Kai Huopainen kuninkaana teki uskottavan ryhdikkään roolihahmon.

Leena Arffman kuningattarena tarjosi myös varmaotteisen ja luontevan tulkinnan. Helena Berg eukkona ja haltijana piirsi vaikuttavan karaktäärin roolistaan. Peter Nordman nuorena kuninkaana teki selkeänä kantautuvan luonnekuvan. Juha Pikkarainen piispana työsti roolinmukaisen tulkinnan, jossa oli selkeyttä, mutta ei liikaa ylimääräistä painokkuutta. Musiikkiopistojen laulajista koottu kuoro selvitti kiitollisen tekstuurinsa luotettavalla tavalla.

| REIJO PAAVOLA

Hyvää: Taitavat nuoret solistit ja oopperan onnistunut kokonaisuus.

Huonoa: -

Erityistä: Kymi Sinfoniettan ja musiikkiopistojen yhteistyö.