Kirjat

Kirja kuin pommi

13.4.2014 4:00

Jari Järvelä: Tyttö ja pommi. Crime Time 2014. 261 s.

Jari Järvelän esikoisjännäri on kuin isku palleaan. Räjähtävän energinen teksti vie maailmaan, jossa primitiivireaktiot ovat herkässä ja nopeus hengissä säilymisen edellytys.

Tarinan päähenkilö on 19-vuotias graffitintekijä Metro, jonka äiti on Kouvolasta ja isä Kongosta. Hän asuu yhdessä Rustin kanssa, joka kuolee vartijoiden eli Rottien takaa-ajossa. Rakastettunsa menetettyään Metrosta kehkeytyy leppymätön kostaja, kotkalaisversio Lisbeth Salanderista tai antiikin tarujen Medeiasta. Hän on toinen tarinan kertojista.

Toinen on Jere, vartija ja nuori isä, joka pyristelee työnantajansa ja perheensä vaatimusten verkossa. Juuri hänelle Metro kostaa menetyksensä. Todellinen syyllinen Rustin kuolemaan palkitaan palkankorotuksella ja ylennyksellä.

Järvelän tarina etenee tragedian vääjäämättömyydellä kohtalonomaiseen loppuun saakka. Sota Rottien ja graffarien välillä tuottaa lisää ruumiita, eikä ole helppoa sanoa, missä kulkevat hyvien ja pahojen rintamalinjat. Tilanteesta hyötyy vain turvallisuusbisnes, joka kasvattaa voittojaan.

Tarina alkaa ikkunani alta Kotkan kantasataman ratapihalta. Rust pudotetaan Vellamon seinältä asfalttiin, ja Metro pakenee Banaanilaituriin kiinnitetyllä soutuveneellä. Karhuvuori, Mussalo, Karhula, Hovinsaari, Jylppy ja Metsola seuraavat perässä. Katot, ullakot, ratapihat, autiot varastot, konepajahallit ja hyljätyt sosiaalitilat näyttävät Kotkan unohtuneet kasvot.

Rapistuneet rakennukset kertovat alueen rakennemuutoksen syvyydestä, mutta luovat samalla rujonkauniin miljöön. Järvelä paikantaa tapahtumat niin tarkasti, että pian on varmasti tarjolla kaupunkikierroksia Metron kulkureiteille.

Tarina päättyy Ukrainan Prypjatiin, ydinvoimalaonnettomuuden autioittamaan kaupunkiin. Näissä maailmanlopun maisemissa Metro jatkaa elämäänsä sitkeästi kuin puu, joka työntyy rapautuvan betonilattian läpi ja versoo kevään ensivihreää. |

Sisko Nampajärvi

Hyvää: Loppuun asti kypsytelty kokonaisuus, joka luo vavahduttavaa ajankuvaa. Järvelää iskevimmillään.

Huonoa: Vielä ei ole tiedossa, milloin ja missä Metron voi tavata uudestaan. Berliinissäkö, jonne tytön isä on paennut suomalaista rasismia?

Erityistä: Huolellinen taustatyö näkyy graffarien alakulttuurin tarkkana kuvauksena. Vimmaisia takaa-ajokohtauksia.